Nadszedł ten moment, w którym część właścicieli przedsiębiorstw, tworzonych po przełomie 1989 r. staje przed dylematem: czy wciąż jeszcze samodzielnie rozwijać swój biznes, czy przekazać go następcom? Z doświadczeń brytyjskiej firmy BCMS, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, w których firma jest obecna, sukcesja w ramach rodziny często się nie udaje. Z różnych powodów. W Polsce na przykład jedna firma na cztery jest sprzedawana przez dzieci założycieli, gdyż młodsze pokolenie nie chce kontynuować rodzinnego biznesu, nie odnajduje się w nim. - Ale sprzedają też stosunkowo młodzi przedsiębiorcy 40-50-latkowie, którzy zbudowali biznes samodzielnie, a teraz chcieliby zająć się czymś innym - opowiada Tomasz Jakowiecki, dyrektor zarządzający polskim oddziałem BCMS. Dla każdego sprzedającego, ta operacja wiąże się z dużym stresem. Obawy dotyczą kwestii pojawienia się obcych osób w firmie, utraty kontaktów z pracownikami czy po prostu dotychczasowego miejsca pracy. I niezmiennie podstawowym wyzwaniem jest pytanie: jak i za ile sprzedać swój biznes? - W gruncie rzeczy sprzedaż firmy to zagadnienie nie tyle natury finansowej, co marketingowej - dowodzi David Rebbettes, założyciel BCMS. - Patrząc z tej perspektywy wycena przedsiębiorstwa nie powinna bazować wyłącznie na metodach księgowych, czyli na historycznym zysku. Przedsiębiorcy i ich doradcy bardzo często wpadają w tę pułapkę. Z doświadczeń BCMS wynika, że kluczowym motywem przy kupnie firmy jest jej potencjałwzrostu. - 66 proc. potencjalnych nabywców, z którymi pracowaliśmy w naszej 27 letniej historii wskazało ten czynnik jako decydujący - mówi David Rebbettes. W kolejnym tygodniu, 12 maja David Rebbettes będzie prowadzić w Poznaniu seminarium o tym, jak zarządzaćsprzedażą przedsiębiorstwa? BCMS

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również