Dlaczego wśród powstających na świecie firm nie więcej niż 15% wchodzi w fazę szybkiego wzrostu? Dla części przedsiębiorstw ta możliwość jest zamknięta, ponieważ ich produkt lub usługa są nieskalowalne. A pozostałe? Faza szybkiego wzrostu to już nie zabawa w prowadzenie firmy, kiedy młody gniewny sprawdza swe predyspozycje do bycia przedsiębiorcą. To twarda gra rynkowa. Żeby w nią zagrać, trzeba zacząć od usunięcia ze swojego „kodu przedsiębiorcy” kilku popularnych przekonań. 1. Każdy może prowadzić biznes Przedsiębiorczość staje się modą – en vogue jest rozpocząć własny biznes. Powszechne stało się marzenie o przełomowym produkcie, rosnącym wykładniczo zysku i skali globalnej. Do globalnej dominacji marzenie jednak nie wystarczy. Z raportu „Growth Challenges for Small and Medium-sized Enterprises” (Small Business Research Centre, Kingston University) wynika, że szybki wzrost biznesu jest pochodną motywacji jego twórcy. Tymczasem przedsiębiorcy, którzy prowadzą firmę, by usamodzielnić się czy zapewnić sobie bezpieczeństwo finansowe, w blisko 80% rezygnują z szybkiego wzrostu. Wejście w kolejne fazy rozwoju postrzegają jako zbyt ryzykowne czy niemożliwe, np. z powodu niedostatecznych zasobów ludzkich czy finansowych. Szybki wzrost nie jest dla przedsiębiorców zachowawczych. To opcja otwarta dla ludzi pewnych siebie – nie arogantów, ale osób umiejących realnie ocenić swe możliwości, a także skłonnych do stosowania nowego podejścia, podejmowania ryzyka czy niepopularnych decyzji. Pewność siebie to też najlepsza zbroja w przypadku porażek. Jest sprzężona z niezbędną dla szybkiego rozwoju konsekwencją w działaniu. Do cech „szybkiego” przedsiębiorcy należy też zdrowy rozsądek, który pozwala realnie oceniać okoliczności, a także zdyscyplinowanie, pozwalające na zachowanie równowagi między różnymi aspektami zarówno biznesu, jak i życia. Prawda, jakie to proste? 2. Produkt (nie) musi być idealny Raport „Myths surrounding growing a business” (Durham University Business School) punktuje m.in. panujące wśród przedsiębiorców przekonanie, że wzrost oznacza podejmowane już działania biznesowe, tylko prowadzone w większej skali. Często zdarza się, że przedsiębiorcy, zamiast rozwijać te elementy produktu, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie jego atrakcyjności dla klientów i sprzedaż, zatrudniają dwa razy więcej sprzedawców. W wielu przypadkach taka decyzja blokuje szybki wzrost, nie przekładając się na widoczne zwiększenie przychodów. Z raportu wynika również, że przedsiębiorcy nie mają pojęcia o mechanizmach biznesu i nie rozumieją zjawisk makro- i mikroekonomicznych. Podejmują nieracjonalne decyzje: przeszacowują wielkość rynku, nie doceniają szybkości reakcji konkurencji, niedoszacowują aktualnego czasu cyklu sprzedaży, błędnie oceniają etap dojrzałości produktu i biznesu. Brak potrzeby określenia własnych kompetencji biznesowych wynika najczęściej z przekonania, że wzrost firmy uzależniony jest wyłącznie od rewelacyjnego produktu albo przełomowej usługi. Jednak w obszarze ich tworzenia również można popełnić szereg błędów. – Gdy dopracowywanie produktu trwa zbyt długo, może zepsuć timing wejścia na rynek. Firmy często dążą do stworzenia produktu idealnego. Gorzej, że według własnych założeń, a nie po rzeczywistej weryfikacji przez klientów – mówi Mateusz Ostachowski, współzałożyciel i CEO kompan.pl. Takie produkty prawie zawsze są źle dopasowane do oczekiwań rynku, brakuje analizy potrzeb klientów. Tymczasem konkurencja dysponująca nawet niedoskonałą, ale trafiającą w potrzeby odbiorców propozycją, może już zdobywać klientów i zwiększać udziały w rynku.   To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #28, poświęconym strategiom szybkiego rozwoju biznesu. Sprawdź pełny spis treści w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #28 za jedyne 9,90 zł.   Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© buchachon)

Materiał zewnętrzny

Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
Tworzenie stron i aplikacji bez kodowania? To możliwe!
W świecie technologii, gdzie każda firma stara się być na fali cyfrowej transformacji, pojawia się pytanie: czy można tworzyć strony internetowe i aplikacje...

Materiał zewnętrzny

Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej jest kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, w tym również w takich miastach jak Kraków. Proces...

Zobacz również