Reklamy
Marketing

Facebook czy Twitter – co jest bardziej skuteczne w promocji firmy?

W świecie, gdzie reklama jest niezbędnym elementem promocji firmy, na początku powstaje pytanie, gdzie – w internecie, gazecie, radiu czy telewizji, przyniesie ona lepszy efekt. Gdzie będziemy mieć gwarancję, że nasze produkty lub usługi znajdą odbiorcę? To samo pytanie zadał sobie Larry Kim, założyciel serwisu WordStream. W swoich analizach wziął on pod uwagę dwa najpopularniejsze media społecznościowe – Facebooka i Twittera. Który okazał się skuteczniejszy w promocji firmy?

 

Postaramy się porównać dwa społecznościowe giganty w takich kryteriach:

  • Docieranie do odbiorców – kto ma największą audytorium?
  • Efektywność reklamy – czy reklama Facebook i Twitter jest nastawiona na rezultaty?
  • Formaty reklamowe – która portal społecznościowy daje różnorodne i najbardziej efektywne typy formatów reklamowych?

 

Docieranie do odbiorców

Facebook dostaje „5 z plusem” za 1,15 miliarda aktywnych użytkowników, którzy codziennie wysyłają 4,5 miliarda postów. Pod tym względem wynik Twittera jest bardzo skromnym. Ta „społecznościówka” posiada 232 miliony aktywnych użytkowników, którzy generują 500 milionów tweetów w ciągu dnia. Wall Street Journal sądzi, że audytoria Twittera nie tylko nie jest aż tak imponujące, jak w przypadku portalu Marka Zuckerberga, ale również w zdecydowanie mniejszym stopniu stymuluje reklamodawców. Efekt?  Twitter z reklam zyskuje 13 proc., podczas gdy reklamy na Facebooku stanowią aż 57 proc. budżetu tego serwisu społecznościowego.

1

 

Efektywność reklamy Facebook i Twitter

Porównywanie Facebooka i Twittera pod względem efektywności jest bardzo trudnym zadaniem, ponieważ dwie sieci społecznościowe wykorzystują zupełnie różne narzędzia. Oto kilka danych, które pozwalają nam rozeznać się w tej kwestii.

2

Zgodnie z AdWeek, „procent zaangażowania” (CTR) dla reklamy Twitter sięga 1-3 proc. i jest znacznie wyższym od wyniku Facebooka, który wynosi 0,119 proc. Atutem Twittera jest wygląd reklamy – ma ona charakter strumieniowy i stanowi integralną część regularnych treści generowanych przez użytkowników. Tymczasem na Facebooku reklamy są zlokalizowane „na uboczu”, przez co nie zawsze są odpowiednio widoczne. O tym, że reklama na Twitterze jest bardziej zauważalna niż na Facebooku pokazuje średnie CPM. W przypadku pierwszego portalu wynosi on 3,50 dolara. Dla porównania, Facebook osiąga wynik 0,59 dolara.

 

Formaty reklamowe

Jakiś czas temu Facebook zmniejszył ilość formatów reklamowych ponad dwukrotnie, argumentując to tym, że reklamodawcy sami prosili o uproszczenie systemu  ogłoszeń. Robert Hof z Forbes zauważył, że nowe formaty reklamowe rzeczywiście ułatwiają  reklamodawcom osiągnięcie wybranych celów, czyli m.in. wzrost liczby obserwujących czy wzrost pobieranych aplikacji. Jednak Facebook zaczynał współpracę z 27 formatami reklamowymi, teraz jest ich zaledwie 10. A to oznacza, że wcześniejsze były nieefektywne, a więc reklamujące się w ten sposób firmy traciły zwykle na tym nie tylko czas i pieniądze, ale też możliwość znalezienia konsumentów w inny sposób. Z kolei Twitter oferuje prostsze rozwiązania:

  • promowane tweety
  • promowane konta (strony)
  • promowane trendy

Widać, że Twitter dokłada ogromnych starań w rozwój reklamy i to przynosi też odpowiednie rezultaty. Poza tym nie jest to tylko portal dziennikarzy i polityków – grono użytkowników rośnie zarówno wśród osób prywatnych, jak np. managerów, specjalistów  ds. marketingu itd.

Ostateczna odpowiedź na pytanie: Gdzie lepiej promować firmę – na Facebooku czy Twitterze, w dużej mierze zależy także od naszej znajomości specyfiki obu serwisów. Jeśli nie korzystaliśmy dotąd z któregoś, najpierw musimy poznać jego charakterystykę i upewnić się, że odpowiada on celom, jakie zakładamy sobie w zakresie reklamy naszych produktów czy usług. Na pewno warto przetestować potencjał obu „społecznościówek”.

Reklamy
%d bloggers like this: