AI, czyli sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence), może być maszyną lub systemem, które mogą się uczyć na podstawie zbieranych informacji. Udoskonalanie działania ma służyć jak najlepszym wykonywaniu zadań, które przydzielamy AI. Mogą nimi być: wirtualni asystenci do obsługi klienta, czy algorytmy, które podpowiadają nam treści najlepiej dopasowane do poprzednio przez nas oglądanych. Ogromna moc obliczeniowa sztucznej inteligencji sprawia, że potrafi ona wziąć pod uwagę ogrom czynników – nie do udźwignięcia dla przeciętnego człowieka. Z tego powodu pojawia się pytanie – czy AI odbierze ludziom pracę?

Przedsiębiorcy używają AI do…

„Zatrudnianie” sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach staje się faktem. AI wchodzi do zakładów pracy, ponieważ jest szybka i wręcz diabelnie dokładna. Raz zakupiona nie wymaga comiesięcznego wynagrodzenia i nie bierze chorobowego. Z tego względu ostatnimi czasy tak chętnie wykorzystuje się ją w czatach z klientami sklepów, banków, dostawców mediów czy innych usługodawców. W wielu przypadkach AI potrafi udzielić klientom satysfakcjonujących odpowiedzi, co wszystkim oszczędza czas i finanse.

Sztuczną inteligencję wykorzystują też media społecznościowe, czy platformy streamingowe. AI szybko „uczy się”, co podoba się użytkownikowi. Potrafi mu więc podpowiadać kolejne treści, które najpewniej przypadną mu do gustu, dzięki czemu na wiele godzin zostanie w serwisie, by je oglądać. Wg magazynu Harvard Business Review sztuczną inteligencję wykorzystuje się także do usprawnienia procesów związanych z produkcją, czy wykrywania włamań i zapobiegania im.

Czego sztuczna inteligencja nie potrafi?

Przede wszystkim – jej nauka trwa. AI potrzebuje danych wysokiej jakości i możliwie aktualnych. Potem potrzebuje czasu, aby się z nimi zapoznać. Po ich przetworzeniu następuje nauka, która prowadzi do sprawnego działania na rzecz przedsiębiorcy. Wymaga to także dokładnej strategii uczenia sztucznej inteligencji, aby najefektywniej wykorzystać udostępniane przez nią zasoby.

Sztuczna inteligencja nie dostarczy sobie danych sama. Pracownicy są więc dla niej najlepszymi nauczycielami. Bez nich AI nie zrobi nic. A to, co zrobi – szalenie przyda się pracownikom. Zadaniem sztucznej inteligencji jest uproszczenie pewnych procesów i wykonanie zadań, które są powtarzalne. Po to, aby zaoszczędzić czas przedsiębiorstwa na mierzenie się z wyzwaniami wyższego rzędu. I właśnie do tego niezbędni są pracownicy, najlepiej dobrze wykształceni, o wysokiej specjalizacji.

Pracownicy pracownikom

Sztuczna inteligencja nie zastąpi także relacji międzyludzkich. A to właśnie one budują najlepsze zespoły w pracy. I to właśnie chce wspierać portal Work or Not?, który zakłada łączenie pracowników firm z rekrutującymi na nowo tworzone stanowiska. W jaki sposób? Portal zachęca każdego, kto miał kontakt na linii pracownik-przedsiębiorstwo, aby na łamach strony dodał swoją opinię o przebiegu tej współpracy. Taka ocena pozwoli kolejnym osobom przekonać się, jak wygląda praca u danego przedsiębiorcy.

Pozwala to podjąć świadomą decyzję o zatrudnieniu. Jeśli wiemy: czy zespół pracuje stacjonarnie lub w sposób rozproszony; czy ludzie w firmie szybko awansują; jak rozwija się przedsiębiorstwo – możemy zdecydować, czy jest to zgodne z naszym stylem pracy oraz wartościami, które wyznajemy. Zebrane w ten sposób informacje pozwolą odpowiedzieć nam na zadane w portalu pytanie: Work or Not? To pozwala przyspieszyć proces rekrutacji i oszczędzić rozczarowań, które sprawiają, że po kilku tygodniach spędzonych w firmie, szukamy kolejnego pracodawcy.


Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Obieg dokumentów w firmie a ochrona danych osobowych
Obieg dokumentów w firmie a ochrona danych osobowych
Co musisz wiedzieć o market mappingu w rekrutacji?
Co musisz wiedzieć o market mappingu w rekrutacji?