Zgodność zapisów umowy ze stanem faktycznym, tożsamość parametrów mieszkania z przedstawionym nam planem czy wykończenie w umówionym standardzie- to podstawowe informacje, które musimy zweryfikować podczas odbioru mieszkania. Kupno mieszkania to decyzja na lata. Powinna być przemyślana i poprzedzona szeregiem czynności, które zabezpieczą nas, jako kupujących. Bo, jak pokazuje wiele przykładów, nie każdy właściciel mieszkania, odkryje przed nami wszystkie karty. Czas twoim sprzymierzeńcem Najważniejsze to nie ulegać presji czasu i nie robić wszystkiego na „już” i „teraz”. Jeśli potrzebujemy coś sprawdzić, czy się zastanowić - nie dajmy się poganiać! Tylko od nas zależy, kiedy podpiszemy ostateczną umowę i przystaniemy na odbiór mieszkania w oferowanym nam stanie. Zabierz ze sobą fachowca Odbiór mieszkania to ważny etap z całego procesu kupna mieszkania, jeśli chcemy być pewni, czy dane mieszkanie nie posiada „wad”, zatrudnijmy fachowca. Przy jego pomocy, zminimalizujemy niepewność o nasze interesy podczas zakupu mieszkania. Z fachowcem z branży budowlanej o porze dnia „za widoku”, możemy udać się po odbiór mieszkania. Na tym etapie obowiązuje zasada- im widniej, tym lepiej. To, co uda się ukryć po zmroku, o wczesnej porze dnia wychwycimy gołym okiem. Im bliżej i dokładniej przyjrzymy się lokalowi, tym mniejsze szanse na to, że deweloper ukryje przed nami jakieś uchybienia.  A bilans usterek mieszkania, sporządzony przez fachowca z branży budowlanej, uchroni nas przed dodatkowymi kosztami, które musielibyśmy pokrywać sami. Zweryfikuj dane w umowie Zanim wybierzemy się na spotkanie z przedstawicielem dewelopera, dokładnie zapoznajmy się z otrzymaną umową oraz planem mieszkania i standardem jego wykończenia. Dzięki temu będziemy wiedzieli, czego możemy się domagać, gdy okaże się, że coś nie spełnia naszych oczekiwań, a co zostało ustalone w drodze wcześniejszych ustaleń. Po dokładnym zapoznaniu się z planem mieszkania, które kupujemy, weryfikujemy, czy dane w umowie pokrywają się ze stanem rzeczywistym. Przy pomocy wybranego przez nas specjalisty z branży budowlanej, sprawdzamy m.in. metraż wszystkich pomieszczeń, rozmieszczenie gniazdek elektrycznych i telekomunikacyjnych, usytuowanie punktów świetlnych (gniazdka, kontakty) czy dopływów i odpływów wody. Jeśli kupujemy mieszkanie, bardzo często decydujemy się na zakup komórki lokatorskiej i miejsca postojowego. Warto sprawdzić, czy w umowie widnieją te same miejsca, na które wstępnie się zgodziliśmy oraz czy posiadają przedstawione nam wcześniej parametry. Sprawdź jakość i standard Aby uniknąć problemów, które mogą wystąpić przy pracach wykończeniowych, warto zadbać o dokładne zmierzenie kątów prostych i dokładne przyjrzenie się ścianom. Powierzchnia powinna być gładka bez nierówności, a w miejscach połączeń, nie mieć żadnych pęknięć.  Sprawdzamy, czy drzwi i okna są w nienaruszonym stanie, tzn. czy nie posiadają zadrapań czy innych uszkodzeń oraz czy są wykonane z materiału wskazanego przez dewelopera. Ponadto zwracamy uwagę, czy łatwo się otwierają i zamykają. Dobrze obsadzone drzwi i okna nie powinny sprawiać trudności w podstawowych czynnościach, jak otwieranie czy zamykanie. Protokół odbioru Protokół odbioru jest ważnym dokumentem, który zabezpiecza nasze interesy. Jeśli stan techniczny mieszkania odbiega od tego, co zapisane w umowie, w protokole zawieramy wszelkie niezgodności. Najlepiej jest wskazać termin, w którym wykryte przez nas „wady” powinny być naprawione. Na podstawie tych zapisów, deweloper jest zobowiązany do usunięcia wskazanych przez nas uchybień. Jeśli mieszkanie wymaga większych poprawek, wówczas nie musimy podpisywać protokołu, możemy nawet z niego zrezygnować i wycofać się z umowy. Należy się upewnić czy odbiór techniczny jest połączony z odbiorem lokalu. Po sprawdzeniu zgodności zapisów umowy ze stanem faktycznym, przedstawiciel dewelopera może wręczyć nam klucze, co jest równoznaczne z rozpoczęciem uiszczania przez nas opłat czynszowych. Sprawdź ofertę mieszkań na sprzedaż w Radomiu Pamiętaj o swoich prawach! Jeśli kupisz mieszkanie i w trakcie jego użytkowania odkryjesz kolejne „wady” masz prawo domagać się ich naprawy z tytułu rękojmi. Wynika to m.in. z art. 556 kodeksu cywilnego, który traktuje o tym, że sprzedawca odpowiada za wady fizyczne obiektu i możemy domagać się jej w sytuacji, gdy: mieszkanie ma wadę zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego oraz rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (niekompletnym). Rękojmia zapewnia nam trzyletni okres zgłaszania uwag odnośnie konstrukcji budynku i rok na elementy wykończeniowe. Warto przedyskutować zapis o gwarancji, który dodatkowo zabezpieczy nasze interesy. Materiał przygotowany przez eksperta portalu GetHome.pl

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również