Po napisaniu 3 felietonów o sprzedaży doszedłem do wniosku, że trochę nieświadomie pominąłem aspekt strategii rozwoju produktu, która będzie bardziej pomagać niż przeszkadzać w działaniach sprzedażowych. No właśnie, jak rozwijać produkt, żeby od samego początku przynosił przychody? Jeśli wiesz jakie istniejące problemy możesz rozwiązać to nie ma na co czekać - do dzieła. Sprzedaj pomysł Nie żartuję, pomysł to najlepszy produkt na start - dokładnie tyle potrzebujesz do zdobycia pierwszych klientów. Kiedy tak naprawdę nie zacząłeś jeszcze tworzyć usługi, którą podbijesz świat nic nie kosztuje Cię dowolna zamiana koncepcji, dostosowanie się do nieprzewidzianej potrzeby danego klienta, itd. Jedyne czego potrzebujesz na tym etapie to landing page produktu z zapisami na newsletter/betatesty i parę slajdów oferty do pokazania na spotkaniach z potencjalnymi klientami. W Polsce bardzo silnie działa mit perfekcjonizmu. Wszyscy naczytaliśmy się biografii Steave'a Jobsa, o tym jak miesiącami szlifował każdy detal. Nic dziwnego, że jak wypuszczasz kolejną wersję strony to się zaczyna - kolor nie taki, CTA (Call To Action) nie w tym miejscu, jakieś zdanie nie brzmi jak napisane przez native'a, itd. Oczywiście zawsze otrzymujesz mnóstwo wartościowych porad, ale kompletnie niepasujących do sytuacji. Dopiero startujesz. Nawet nie wiesz, czy Twój produkt się sprawdzi. Maksimum uwagi powinnieneś poświęcić na rozwój produktu i jego sprzedaż. Ale poprawiasz kolor buttona, ale szlifujesz czcionki i po raz piąty piszesz to samo zdanie, żeby było bardziej po angielsku. Przecież to tylko chwilka. Przecież im lepiej dopracujesz stronę i ofertę tym większą masz szansę na sprzedaż. Serio? Czy kiedykolwiek zrezygnowałeś z zakupu rozwiązania SaaS, bo strona www nie powalała na kolana? Bo tekst nie był idealny, a button w złym kolorze? Jak nie zarobisz na pomyśle to prawdopodobnie produktu też nikt nie kupi. Zrób MVP Musisz skupić się na rozwiązywaniu problemów klientów i dostarczaniu im korzyści. Co to oznacza w praktyce? Wybierz kluczową funkcjonalność i przetestuj ją razem z pierwszymi klientami. Potem zajmiesz się rozbudową projektu o dodatkowe funkcjonalności, które pomogą przynieść kolejne korzyści. Jeśli od razu stworzysz rozbudowany produkt to prawdopodobnie i tak w niedługim czasie zmienisz lub wyrzucisz pewne funkcje. To zbyt wielkie marnotrawstwo czasu i pieniędzy na początkowym etapie. Robisz aplikację do wspomagania nauki angielskiego? Dokładnie tyle powinna na początku robić - pomagać uczyć się angielskiego! Potem dodasz integrację z mediami społecznościowymi, która pozwala się uczyć ze znajomymi - skup się na głównej funkcji. Tak jak w przypadku strony i oferty nie zawracaj sobie głowy detalami, nie poprawiaj w kółko kolorów i grafiki. Twój produkt nie musi być idealny, żeby zarabiał. Później poprawisz UX, na początku ważne jest tylko, aby produkt był funkcjonalny i przejrzysty. Skorzystaj z gotowych rozwiązań takich jak Twitter Bootstrap - naprawdę ciężko stworzyć coś "kłującego w oczy" za pomocą tego narzędzia. Za pół roku specyfikacja produktu zmieni się tak bardzo, że cały interfejs będziesz musiał projektować praktycznie od początku. Wtedy już będziesz wiedział jak faktycznie musi wyglądać, a w dodatku będziesz miał źródło przychodu na sfinansowanie tych prac. Będziesz miał działający produkt, który faktycznie jest wykorzystywany przez klientów - wtedy warto się zająć detalami i maksymalnym wykorzystaniem potencjału projektu. Chcesz zobaczyć przykład? Zajrzyj na naszą nową stronę - 123ship.it. Mamy całą listę poprawek, które kiedyś zostaną wprowadzone, ale nic na niej nie zmienimy, dopóki nie zacznie na siebie zarabiać.   Autor: Grzegorz Pietruszyński - młody przedsiębiorca, zainteresowany nowymi technologiami Jego doświadczenia obejmują: software house działający w Szanghaju i zatrudniający 10 pracowników na potrzeby firm z Europy Zachodniej oraz agencję mediów społecznościowych SocialPaths. Prezes zarządu Gameboxed Sp. z o.o. – dostawcy rozwiązań gamifikacyjnych dla firm oraz New Business Director 123ship.it - firmy, która stworzy prototyp twojego projektu w 5 dni.

Zobacz również