Cyberprzestępcy wykorzystują obawy ludzi związane z koronawirusem w celu rozprzestrzeniania mobilnego szkodliwego oprogramowania - w tym mobilnych trojanów zdalnego dostępu (MRAT), trojanów bankowych i dialerów premium – m.in. za pośrednictwem aplikacji, które oferują informacje związane z koronawirusem i pomoc dla użytkowników – informuje Check Point Software Technologies.   W ostatnim miesiącu opublikowano wiele artykułów zalecających utrzymywanie naszych telefonów komórkowych w czystości, aby zmniejszyć ryzyko infekcji koronawirusem. Chociaż nadal trwa debata na temat tego, czy konieczne jest oczyszczenie obudowy telefonu i ekranu, aby pozbyć się ewentualnych zarazków, warto uważać na infekcje wewnętrzne, mogą nawiedzić również nasz telefon.   Badacze z Check Pointa odkryli 16 różnych złośliwych aplikacji, z których wszystkie udają legalne aplikacje o tematyce koronawirusowej, a które zawierają szereg złośliwych programów mających na celu kradzież poufnych informacji użytkowników lub generowanie fałszywych dochodów z usług o podwyższonej opłacie.   Należy zauważyć, że żadna ze złośliwych aplikacji nie była dostępna w oficjalnym sklepie z aplikacjami. Zostały one zaoferowane z nowych domen związanych z koronawirusem, które według naukowców zostały stworzone specjalnie w celu oszukiwania użytkowników. Jak niedawno informował Check Point, w ciągu ostatnich dwóch tygodni zarejestrowano ponad 30 103 nowych domen związanych z koronawirusem, z czego 0,4% (131) było złośliwych, a 9% (2 777) uznanych z podejrzane, które zostały pod obserwacją ekspertów. Łączenie od stycznia zarejestrowano ponad 51 000 domen związanych z koronawirusem.   Jak się chronić?   Ważne jest, aby użytkownicy pobierali aplikacje tylko z legalnych sklepów z aplikacjami, takich jak Google Play i Apple AppStore.   Jeśli podejrzewasz, że na urządzeniu może znajdować się jedna z tych zainfekowanych aplikacji, wykonaj następujące czynności:  
  • Odinstaluj zainfekowaną aplikację z urządzenia
  • Zaktualizuj system operacyjny urządzenia i aplikacje do najnowszej wersji
  • W przypadku urządzeń osobistych zalecamy korzystanie z rozwiązań bezpieczeństwa specyficznych dla urządzeń mobilnych, takich jak ZoneAlarm Mobile Security, aby sprawdzić, czy wszystkie aplikacje w telefonie są oryginalne i nie są złośliwe.
  Kilka kolejnych wskazówek, które pozwolą uchronić nasze urządzenia mobilne i zapobiec naruszeniom danych:  
  • Nie łącz się z publicznymi sieciami Wi-Fi
  • Włącz zdalną blokadę i czyszczenie danych dla urządzeń mobilnych
  • Unikaj odbierania niechcianych połączeń, a nawet blokuj je
  • Podczas surfowania po Internecie upewnij się, że korzystasz wyłącznie z witryn zabezpieczonych SSL, także na urządzeniach mobilnych
  • Pobieraj aplikacje tylko z oficjalnych sklepów z aplikacjami
 

Zobacz również