Badanie DPDgroup Barometr E-shopper 2018, przeprowadzone przez instytut badawczy Kantar TNS na próbie niemal 25 tys. internautów w 21 krajach Europy, potwierdziły dotychczasowe tendencje rynkowe. Zwiększa się odsetek konsumentów, którzy dokonali zakupów w zagranicznych e-sklepach. Na znaczeniu zyskują także smartfony, które stają się coraz popularniejszym narzędziem służącym do zakupów w sieci. W zestawieniu z ubiegłorocznym badaniem podwoił się odsetek zwrotów. Prawie trzy czwarte e-konsumentów chce wiedzieć już w momencie dokonywania zakupów w sieci, która firma kurierska doręczy przesyłkę.   - Już po raz trzeci prezentujemy raport dotyczący najnowszych trendów na europejskim rynku e-commerce, Barometr E-shopper 2018. Oprócz dalszego wzrostu udziału zakupów międzynarodowych i znaczenia m-commerce zaobserwowaliśmy powstanie kolejnego segmentu wśród konsumentów, jakim są nowi nabywcy, czyli osoby, które rozpoczęły swoją przygodę z zakupami online nie wcześniej niż dwa lata temu.  Raport pokazuje również zachowania i oczekiwania e-nabywców, takie jak obawy o bezpieczeństwo dokonywanych płatności i ochrony danych. Konsumentom zależy na możliwości dokonywania łatwych zwrotów. Chcą także wiedzieć już w momencie dokonywania zakupów, jaką firmą kurierską zostanie wysłane ich zamówienie  – mówi Jean-Claude Sonet, Dyrektor ds. marketingu, DPDgroup. Najważniejsze wnioski:
  • Nowi nabywcy są wymagający. 15 proc. e-nabywców zaczęło dokonywać zakupów online nie dalej niż dwa lata temu. Jest to stosunkowo niewielka, lecz dość znacząca grupa. Nowi nabywcy mają wyższe wymagania niż osoby kupujące w sieci od dłuższego czasu, m.in. oczekują łatwego procesu zakupowego. Wykazują również dużą aktywność w mediach społecznościowych, cenią sobie programy lojalnościowe i możliwość prostego zwrotu towarów. Wyrażają oni obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności i danych osobowych. Prawie połowa z nich to duzi nabywcy, dlatego z punktu widzenia e-sklepów jest to ważna grupa konsumentów.
  • Częste porzucanie koszyka zakupów oraz rosnący odsetek zwrotów. 90 proc. kupujących w sieci przerywa składanie zamówienia przed sfinalizowaniem transakcji, ale aż 41 proc. powraca do koszyka zakupów, aby je dokończyć. W zestawieniu z ubiegłym rokiem podwoił się również odsetek zwrotów: z 5 do 10 proc.
 
  • Dalszy rozwój zakupów w zagranicznych sklepach online. Około 58 proc. e-nabywców dokonywało już zakupów na zagranicznych stronach internetowych, co stanowi wzrost o 6 p.p. w porównaniu z 2016 r. Średnio jedne na pięć zakupów w sieci dokonywanych jest w zagranicznym e-sklepie, najczęściej w serwisach z krajów ościennych lub w Chinach. E-nabywcy poszukują w ten sposób marek lub ofert niedostępnych na rodzimym rynku. Jedna trzecia internautów dopiero planuje rozpoczęcie zakupów na zagranicznych stronach internetowych.
 
  • Stały wzrost m-commerce. 46 proc. e-nabywców kupuje online przy użyciu smartfona, co w porównaniu z 2016 r. stanowi wzrost o 11 p.p. Ze smartfonów coraz częściej korzystają duzi nabywcy i milenialsi, których aktywność w mediach społecznościowych jest najwyższa w historii. Technologia mobilna oferuje e-sklepom niemal nieograniczone możliwości - od tworzenia aplikacji i responsywnych stron internetowych, poprzez kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku online aż po inwestowanie w kampanie reklamowe w mediach społecznościowych.
  • Podczas e-zakupów ważne okazuje się, kto doręczy przesyłkę. 72% e-nabywców już w momencie składania zamówienia chce wiedzieć, która firma kurierska je dostarczy. Umożliwienie konsumentowi wyboru firmy doręczającej może mieć wpływ na decyzję o sfinalizowaniu zakupu.
W Polsce wyraźnie wzrósł odsetek internautów, którzy dokonali zakupów w zagranicznych e-sklepach, i wynosi obecnie 52 proc. Cały czas jest to liczba nieco niższa od średniej europejskiej, co jest spowodowane pojemnym i dobrze rozwiniętym rynkiem wewnętrznym. Zwiększa się także udział urządzeń mobilnych w e-zakupach. Wynosi on aktualnie 44 proc., co stanowi wzrost w stosunku do 2017 r. o 6 p.p. Aż 38 proc. polskich e-konsumentów deklaruje, że czuje się uspokojonych, wiedząc, która firma kurierska doręczy zamówienia, a 81 proc. chce wiedzieć, z której firmy kurierskiej może skorzystać robiąc zakupy w danym e-sklepie.   O badaniu Barometr E-shopper 2018 Tegoroczne badanie Barometr E-shopper DPDgroup przeprowadzila firma Kantar TNS w dniach 30 maja - 12 lipca 2018 r. Badanie  przeprowadzono online na próbie prawie 24,5 tys. internautów z 21 krajów europejskich: Austrii, Belgii, Chorwacji, Czech, Estonii, Francji, Niemiec, Węgier, Irlandii, Łotwy, Włoch, Litwy, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii. Badaniem objęto wyłącznie respondentów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2018 r. złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.      https://eshopperbarometer.dpd.com  

Zobacz również