Reklamy
Aktualności Technologia

Rola potrzeb konsumentów w budowie i funkcjonowaniu sklepu

Detaliści nieustannie mierzą się z wymaganiami, stawianymi przez współczesnych konsumentów – to ich upodobania i preferencje kształtują trendy w branży retail. Właściciele sklepów, chcąc zachować konkurencyjność, muszą w dzisiejszych czasach uwzględniać w planach biznesowych potrzeby swoich odbiorców. Dotyczy to zarówno asortymentu, jak i zagospodarowania powierzchni, odpowiedniego doboru personelu, czy planowanych promocji.

Rynek detaliczny zmienia się pod wpływem postępujących zmian demograficznych i realizowanej polityki społecznej. Właściciele sklepów muszą dostosować obiekty w taki sposób, żeby te wpisywały się w nowoczesny, dynamiczny styl życia konsumentów.By skutecznie tego dokonać warto skorzystać z porad doświadczonych i uznanych ekspertów, takich jak dr Jacek Pogorzelski, specjalista w zakresie strategii marketingowej oraz zarządzania marką i doświadczeniem klienta, który będzie gościem panelu tematycznego Modern Retail Forumorganizowanego przez Modern-Expo podczas tegorocznej edycji Kongresu FMCG.

Z jednej strony klienci oczekują większej wygody i szybkości realizacji zakupów. Z drugiej jednak, gdy wybierają się do sklepu, szukają w nich doświadczeń i pozytywnych doznań. Obiekt handlowy, który działa na zmysły i budzi emocje, zyskuje przewagę– zauważa dr Jacek Pogorzelski.

Nowa rola sklepów stacjonarnych

W dobie nowoczesnych technologii i rosnącej popularności rozwiązań e-commerce, sklep nie jest już wyłącznie miejscem prezentacji produktu. Klient będzie w nim szukał tego, czego nie znajdzie, przeglądając dostępne w Internecie oferty. Dlatego pierwszym wyzwaniem, z którym powinni zmierzyć się detaliści, jest odpowiedź na pytanie – czy ich sklep oferuje jakąś wartość dodaną dla konsumenta, która zachęci ich do wylogowania się z sieci i odwiedzenia stacjonarnego punktu sprzedaży?

Odpowiednie zdiagnozowanie potrzeb konsumentów daje szansę na zdystansowanie konkurencji. Dla osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwa domowe oraz seniorów, którzy w obliczu starzenia się społeczeństw powoli stają się dominującą grupą pośród konsumentów, placówki handlowe coraz częściej są miejscem nawiązywania kontaktów społecznych. Oni w obrębie sklepów będą rozglądać się za strefą kawiarnianą, dającą możliwość spędzenia czasu z innymi ludźmi.

Paradoksalnie w dzisiejszych czasach, kiedy stacjonarne i wirtualne kanały sprzedaży wzajemnie się uzupełniają, główną rolą obiektu handlowego wcale nie musi być sprzedaż detaliczna. Oczywiście, w fizycznym sklepie klient ma namacalny kontakt z produktem – może go dotknąć, podnieść i ocenić przed podjęciem decyzji o zakupie. Jednak to nie wszystko. Odpowiednia aranżacja obiektu i dobór pracowników,
z naciskiem na indywidualną obsługę i doświadczanie emocji jest dla sprzedawców skutecznym narzędziem do budowania trwałych relacji z klientem
– opowiada Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern-Expo Group – międzynarodowego producenta kompleksowego wyposażenia dla branży retail.

Zmiany coraz bardziej widoczne

Zacierają się różnice między formatami sklepów. Wcześniej wyróżnialiśmy typowy dyskont i delikatesy. Dziś te dwa formaty łączą się ze sobą. Zarówno pod względem wystroju placówek jak i oferty asortymentowej. Sklepy wielkopowierzchniowe do swojej oferty dołączają usługi. Coraz liczniej pojawiają się stoiska dedykowane, głównie gastronomiczne – miejsca, które przyciągną klienta zarówno w porze lunchu jak i po południu.

 – Zrozumienie preferencji i zachowań konsumenta jest kluczowe już na etapie konstruowania planu przestrzennego sklepu, czego przykładem może być jedna z ostatnich realizacji sieci handlowej REWE. W Monachium i Berlinie uczestniczyliśmy w tworzeniu wielofunkcyjnego sklepu Mój REWE, który łączy przyjazną przestrzeń handlową z miejscem towarzyskich spotkań. Na powierzchni 2 000 m kw. dominują świeże produkty. Wdrożone w REWE kompleksowe rozwiązania, obejmujące systemy regałów i półek Modern Expo, zaprojektowane z myślą o wyraźnym wyodrębnieniu warzyw i owoców, zapewniają przejrzystą prezentację asortymentu. Obiekt Mój REWE oferuje odwiedzającym klientom dobrze zorganizowaną przestrzeń łączącą strefę handlową i wypoczynkową z miejscem na szybki obiad z rodziną w zintegrowanej ze sklepem knajpce –dodaje ekspert.

Zmieniające się oczekiwania konsumentów mają również wpływ na te elementy procesu zakupowego, które są realizowane poza obiektem stacjonarnym, takie jak dostawy do domu, płatności on-line i dostępność zamówień przez Internet. Zakupy, dawniej postrzegane przez klientów jako konieczny obowiązek, dzisiaj stają się platformą do przeżywania doświadczeń, czyniąc z powierzchni sklepu miejsce towarzyskich spotkań.

Czas na rozmowy dla branży

Najbliższą okazją do rozmowy na tematy związane ze zmianami w handlu i sposobami na wykorzystanie szans, jakie ze sobą niosą, będzie tegoroczna edycja Kongresu Rynku FMCG, gdzie pod patronatem Modern-Expo wystąpią wybitni prelegenci z całego świata, związani z branżą retail. Podczas organizowanego przez firmę panelu tematycznego Modern Retail Forumuczestnicy przeanalizują prognozy dla sektora handlowego wraz z ekspertami Modern-Expo oraz ich gośćmi – wybitnymi specjalistami z dziedzin zarządzania marką, neuromarketing, retailu i wielu innych.

Wszystkich zainteresowanych przyszłością branży retail zapraszamy na nasz panel, gdzie polscy i zagraniczni prelegenci, min. z Wielkiej Brytanii i USA, przedstawią najnowsze analizy i wyniki badań. Jednym z nich będzie dr Jacek Pogorzelski, który opowie o nowym podejściu do insightu konsumenckiego: jak go pozyskać, prawidłowo zanalizować i skutecznie wykorzystać– zachęca Bogdan Łukasik z Modern-Expo Group. – Jako współorganizator tegorocznej edycji chcemy wzbogacić merytoryczną część Kongresu o tematy najbardziej interesujące przedstawicieli branży. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie na rynku oraz świeże spojrzenie zaproszonych gości pomogą uczestnikom panelu „Droga do sklepu przyszłości”w jeszcze lepszym zarządzaniu swoim biznesem i przygotowaniu się na zmiany, które niesie przyszłość.

Kongres Rynku FMCG 2019 odbędzie się w dniach 28-29 maja, w Warszawie w hotelu Double Tree by Hilton Warsaw, przy ul. Skalnicowej 21. NaPanel Modern-Expo zapraszamy pierwszego dnia Kongresu do sali tematycznej nr 1. Prelekcje potrwają od godziny 14:30.

Reklamy