– Sukces nowych technologii zależy w dużej mierze od tego, jak są postrzegane. Obawiano
się, że automatyzacja i wprowadzenie sztucznej inteligencji będzie odbierane przez
pracowników jako zagrożenie dla ich stanowisk pracy. Obserwujemy jednak inny trend –
powiedział Edward Gower-Isaac, Vice President, Business Process & Application Services w
Ricoh Europe. – Badania zrealizowane na zlecenie Ricoh na grupie 3600 pracowników z 23
europejskich krajów pokazują pozytywny stosunek do wdrażania i korzystania z nowych
narzędzi technologicznych. 59% badanych uznało, że zastosowanie innowacyjnych
rozwiązań znacząco przyczyni się do wzrostu efektywności ich pracy a sztuczna inteligencja
oraz automatyzacja były najczęściej wymieniane wśród tych rozwiązań – dodał.
Sztuczna inteligencja – główne obszary zmian
W ciągu najbliższych 5 lat sztuczna inteligencja odegra największą rolę w trzech obszarach
1. Obsługa klienta
W dobie coraz większej konkurencji na rynku rosną oczekiwania klientów. Ci chcą szybkiej
reakcji na swoje zapytania i wyższej jakości obsługi. Odpowiedzią na ten trend jest coraz
szersze wykorzystanie chatbotów, które są w stanie „obsłużyć” standardowe zapytania.
Przyspieszenie procesów związanych z obsługą klienta wymaga również szybkiego dostępu
do danych. Tu rośnie znaczenie cyfryzacji i elektronicznego obiegu dokumentów.
2. Automatyzacja w procesach obiegu informacji
Efektywność działania firmy jest uzależniona od odpowiedniego wykorzystania potencjału
danych, które ta posiada. Rozwój sztucznej inteligencji odegra ważną rolę w optymalizacji
procesów związanych z obiegiem dokumentów, ich cyfryzacją i przetwarzaniem. Szybki i
bezpieczny dostęp do informacji oraz dbałość o ich integralność przekładają się na
usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki rozwojowi systemów firmy będą
mogły zminimalizować liczbę nieustrukturyzowanych i nieuporządkowanych danych.
3. Wsparcie dla procesów decyzyjnych
2
Sztuczna inteligencja będzie stanowiła również coraz większe wsparcie w procesach
związanych z analizą danych. Możliwość szybkiego dostępu do kluczowych informacji i
wskaźników przełoży się na usprawnienie procesu podejmowania decyzji.