Stoi za treścią i modelem przedsprzedaży, którym Gram.pl zawdzięcza pozycję rynkową, lojalnych klientów i zainteresowanie reklamodawców. Wiktor Cegła, prezes gram.pl, opowiada o trzech lata wpływu na e-commerce w Polsce i nauce myślenia menedżerskiego. Co zmieniłeś w gram.pl, z czego jesteś szczególnie dumny? Trzy lata temu, kiedy przyszedłem do gram.pl,  część producentów gier i sprzętu nie korzystała jeszcze z preorderów. Współpraca z e-commerce często kończyła się na wprowadzeniu produktu do sklepu. Dziś jest powszechna świadomość, że na jakieś 7-9 miesięcy przed premierą trzeba zacząć kampanię preorderową. W starym modelu producenci gier całość budżetów marketingowych wydawali w tygodniu premiery i na działania późniejsze. To jest dobre w handlu tradycyjnym, ale sklepy internetowe często wysyłają produkty na kilka dni przed premierą – zanim jeszcze zostanie wydana pierwsza złotówka na marketing. Udało nam się przekonać wielu producentów do rozbicia budżetów marketingowych, tak by nie koncentrować się na jednym uderzeniu w tygodniu premiery, tylko odpowiednio wcześniej zrobić np. 14 mniejszych strzałów. Jeszcze nie było wydawcy, który zawiódłby się na takiej współpracy z nami. Preordery staną się trendem? To mechanizm, który wiele branż może przenieść na swoje pole. Wyobrażam sobie, że powinna tak zrobić każda firma oferująca produkty, które mają swoich wyznawców, nawet producenci odzieży. Po pierwsze, zwiększa się świadomość nadchodzącego produktu. Po drugie, jeśli producent zaczyna kampanię wcześniej, nie konkuruje reklamowo wtedy, kiedy jest największy szum informacyjny, np. jesienią. Dzięki temu można negocjować lepsze warunki reklamy w martwych okresach. Po trzecie, klienci mają czas na przygotowanie – odłożą pieniądze. To daje konkretne wyniki. Na przykład w zeszłym roku przy premierze „Wiedźmina 2” wysłaliśmy jednego dnia 16 tys. zamówień. O ile wiem, był to najlepszy preorderowy wynik polskiego e-commerce. Jestem też prawie pewien, że to najlepszy e-commercowy wynik wysyłki jednego towaru w jeden dzień. Na ten efekt pracowaliśmy przez 8-9 miesięcy. Taki przykład przekonuje osoby odpowiedzialne za marketing albo za produkt, które mówią: „No dobrze, zainwestuję wcześniej, a liczba zamówień wzrośnie z 1 do 3 produktów dziennie, co to jest 3 produkty dziennie?”. Niby racja, ale gdy rozpoczynasz marketing w dniu premiery, nie masz już szansy, by zwielokrotnić ilość zamówień, nadrobić ten czas. Przy wcześniejszym starcie można też poprawiać samą kampanię? Kampanie preorderowe są bardzo dobrym narzędziem badawczym zarówno dla PR, jak i dla marketingu. Jeśli masz pięć historycznych kampanii preorderowych, w których sprzedałeś więcej niż 5 tys. produktów, możesz zrobić z tego model. Korzystamy z takiego rozwiązania. Model pozwala odpowiednio wcześnie wyciągać wnioski z ilości zamówień w preorderze i zmieniać plany dotyczące kampanii. Kiedyś strzelałeś na ślepo, teraz możesz powiedzieć: „Nie, jednak nie wydamy miliona złotych na kampanię tego produktu, bo na 4 miesiące przed premierą widać, że chce go zbyt mało osób”. Na bazie wyliczonego modelu. Odpowiednie użycie mechanizmu preorderowego może pomóc nie tylko więcej zarobić, ale i uchronić się przed porażką. Wielokrotnie widzieliśmy już gry, w przypadku których po uruchomieniu preorderu wiadomo było, że nic z tego nie będzie. Może to też pomóc, kiedy nie jest jeszcze znana dokładna data premiery albo dokładna cena. Podczas premiery iPada albo Kinecta robiliśmy landing pages: nie wiemy, kiedy ten towar będzie, ale będziemy go mieli jako pierwsi, w bardzo dobrej cenie i damy ci znać. To pomagało konwertować ekscytację. Wyobrażam sobie, że firma, która wprowadza nowy tablet, w dniu zapowiedzi urządzenia powinna...   To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #26, poświęconemu tematyce e-commerce. Sprawdź pełny spis treści Proseed #26 w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #26 za jedyne 9,90 zł. Chcesz sprawdzić jakość, zanim zapłacisz? Zapisz się na darmowy newsletter i otrzymuj co miesiąc bezpłatne wydanie Proseed.

Materiał zewnętrzny

Doskonałość Inżynierska: Innowacje w Technologii Armatury Przemysłowej
Doskonałość Inżynierska: Innowacje w Technologii Armatury Przemysłowej
Innowacje w technologii armatury przemysłowej są tym, co nadaje tej branży nowy kierunek. Jak odległe punkty na horyzoncie, są to nowinki, które przyciągają...

Materiał zewnętrzny

Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej – jak to zrobić?
Rejestracja kasy fiskalnej jest kluczowym elementem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, w tym również w takich miastach jak Kraków. Proces...

Zobacz również