Czasy się zmieniają, ale kampanie e-mailowe wciąż pozostają stałym punktem w wachlarzu sztuczek większości marketingowców. Nie znaczy to jednak, że sama technika e-mailowania nie uległa przekształceniu. Wręcz przeciwnie – e-marketingowcy wciąż rozwijają szlachetną sztukę e-mailingu, wskutek czego powstają tak ciekawe metody jak e-mail interaktywny.
E-maile to jedna z najstarszych broni znajdujących się w arsenale e-marketingowców. Z racji jej niemałego już stażu branżowi specjaliści zmuszeni są ją regularnie rozwijać i ulepszać. W wyniku tej ewolucji powstała idea e-maila interaktywnego, który może znacznie skuteczniej przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy niż jego „zwyczajny” odpowiednik.
Od „kliku” do zakupu
Tym, co wyróżnia e-mail interaktywny, jest, cóż, jego interaktywność. Tego rodzaju wiadomości, zamiast ograniczać się do zwykłego tekstu opatrzonego grafikami, umożliwiają odbiorcy wejście z nim w aktywne oddziaływanie. Przykładowo, lądująca w czyjejś skrzynce pocztowej oferta sklepu może zawierać pozwalające na swobodną nawigację menu, kontrolowany przez użytkownika pokaz slajdów oraz przycisk „dodaj do koszyka”, który ułatwia natychmiastowe przejście do czynności zakupu.
Zdaniem ekspertów, tak bogaty w możliwości e-mail przykuwa uwagę znacznie bardziej niż zwyczajna ściana tekstu. Co więcej, interaktywność gwarantuje, że osoba, która już wda się w interakcje, ma znacznie wyższy „poziom intencji”. Oznacza to, iż istnieje całkiem realna szansa, że zdecyduje się podjąć dalszą akcję, którą może być zakup produktu bądź przynajmniej głębsze zbadanie zawartej w e-mailu oferty.
Drobne niedociągnięcia
Chociaż przerzucenie się całkowicie na tego rodzaju e-mailing brzmi kusząco, nie jest to metoda w pełni doskonała. Mankamentem e-maili interaktywnych są bowiem pewne trudności techniczne – obecnie nie wszystkie platformy są w stanie płynnie i bez żadnych problemów przetworzyć każdy z interaktywnych formatów. Dotyczy to w szczególności urządzeń mobilnych, na których e-marketingowcom zależy zazwyczaj najbardziej.
Mimo tych drobnych niedociągnięć e-mail interaktywny robi furorę wśród specjalistów od e-marketingu takich jak między innymi firma
Internetum. Dowodzą tego badania przeprowadzone na początku roku przez firmę Litmus wśród 1200 e-marketingowych agencji, w których interaktywność zdobyła pierwsze miejsce w kategorii „e-mailowy trend 2017”, osiągając wynik 27,2%. Można się więc spodziewać, że tak skonstruowanych wiadomości w naszych skrzynkach będzie pojawiać się coraz więcej.