Reklamy
Handel

Handel wielokanałowy – jak się przygotować na nowe potrzeby konsumentów?

Handel zmienia się tak, jak zmieniają się klienci. Ci coraz częściej traktują tradycyjne sklepy jako swoistego rodzaju showroomy, w których zapoznają się z produktem, rozmawiają z doradcą, przyglądają się konkurencyjnym rozwiązaniom. Wielu klientów, chcąc uniknąć kosztów wysyłki, decyduje się za formę „kup online, odbierz w sklepie”. Zmieniają się przyzwyczajenia i nawyki klientów, a handel coraz częściej przybiera formę wielokanałową. Ci przedsiębiorcy, którzy najszybciej dostrzegli zalety sprzedaży w formie omnichannel i potrafią odpowiednio zarządzać choćby stanami magazynowymi jawią się jako liderzy branży.

 

Według danych firmy badawczej Gfk, 11 milionów Polaków robi zakupy w Internecie. Obroty całej branży wynoszą 440 mld złotych, z czego 39 mld przypada już na zakupy online. Wspomniany raport pokazuje także, że im zamożniejszy klient, tym chętniej dokonuje zakupów w nowoczesnej formie. Dla sieci detalicznych zamożny klient zawsze będzie najcenniejszy, a to oznacza również, że muszą się one dobrze przygotować na jego potrzeby, w tym na zakupy dokonywane za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży. Nikt przecież nie lubi czekać na dostawę, czy czekać na potwierdzenie dostępności produktu. Czarnym scenariuszem, który grozi trwałą utratą zaufania klienta jest przyjęcie zamówienia, a następnie jego anulowanie z powodu braku towaru na stanie magazynowym. Tutaj z pomocą przychodzą technologie i to nie tylko dobrze znane systemy ERP. 

 

Dziś, aby zrealizować zamówienie, pracownik sklepu zazwyczaj używa wydruku z systemu ERP, aby odnaleźć zamówiony towar w sklepie lub w magazynie. Niektóre elementy zamówienia mogą być już sprzedane, a niektóre zamówienia są niejednoznaczne co utrudnia ich skompletowanie i wydłuża czas realizacji. Sklep traci czas na szukanie towarów i zdarza się, że będzie musiał odrzucić zamówienie. Właśnie dlatego powstają rozwiązania, mające na celu usprawnienie tego procesu – mówi Phil Fisher, kierownik projektu HALO w Checkpoint Systems. 

 

Jak wynika z badań rynku przeprowadzonych przez firmę Forrester i organizację branżową National Retail Federation dokładność stanów magazynowych stanowi problem aż dla 56% sprzedawców detalicznych, którzy wdrażają programy sprzedaży wielokanałowej. Rozwiązaniem, które jest w stanie zniwelować ten problem jest technologia RFID. Dzięki niej dokładność stanów magazynowych może zostać zwiększona z 65-75% do 93-99%. 

Checkpoint Systems, odpowiadając na potrzeby sieci detalicznych stworzył nowoczesną platformę oprogramowania HALO, która jest wyposażona w funkcję zarządzania wielokanałowego i zarządzania zadaniami. Co ważne, łączy ona zalety zaawansowanego oprogramowania z obsługą urzadzeń IoT (Internet Rzeczy). Platforma HALO upraszcza realizację zamówień wielokanałowych, czyli „kupuj online, odbieraj w sklepie” oraz wysyłek z magazynu. Korzystając z RFID i dokładnych danych magazynowych, HALO pomaga w dystrybucji zamówień między sklepami w zależności od ich dostępności. Aplikacja mobilna HALO pokazuje pracownikom sklepu informacje o zamówieniu, pomaga zaplanować jego realizację, zlokalizować przedmioty i przygotować się do odbioru lub wysyłki. Nowa funkcjonalność zwiększa produktywność sklepów, zwiększając liczbę zrealizowanych zamówień na godzinę, co zwiększa sprzedaż oraz zadowolenie klientów. Zalety takiego sposobu zarządzania dostrzegli już najwięksi gracze na rynku – przykładem może być choćby hiszpańska marka odzieżowa Desigual.

 

Nieustannie inwestujemy w logistykę i IT, aby usprawnić zorientowany na klienta model sprzedaży wielokanałowej. Dzięki HALO i nowemu sposobowi realizacji zamówień w sklepach spodziewamy się jeszcze większej optymalizacji działań poprzez dokładną wiedzę na temat stanów magazynowych. Tworzymy w ten sposób nowy poziom zadowolenia klientów –  mówi Daniel Muñoz, Dyrektor Operacyjny Desigual, międzynarodowej marki odzieżowej z siedzibą w Hiszpanii.

 

HALO jest platformą typu Software-as-a-Service, która jest częścią rozwiązań RFID, zaprojektowanych przez Checkpoint specjalnie dla handlu detalicznego. HALO śledzi każdą oznakowaną sztukę towaru w całym łańcuchu dostaw, zbierając dane z czytników RFID  centrach dystrybucji i w sklepach. Platforma synchronizuje się z oprogramowaniem do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) i systemem zarządzania magazynem (WMS), zwiększając dokładność stanów magazynowych, dostępność produktów na półkach sklepowych i poprawiając wydajność w całym łańcuchu dostaw. Poza wielokanałową realizacją zamówień, planowaniem zadań i fizyczną lokalizacją towarów, pracownicy sklepów wykorzystują HALO do przeprowadzania inwentaryzacji, przyjmowania towarów czy uzupełniania produktów na półkach.

 

Tego typu rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom stale rosnącego trendu zakupów online. Możliwość określenia w czasie rzeczywistym gdzie znajduje się dany towar pozwala na błyskawiczną realizację zamówienia, oszczędzenie czasu pracowników i tym samym podniesienie wydajności. Zmiany w branży wymagają od sklepów wdrażania nowych rozwiązań technologicznych, które nadążają za nowymi zwyczajami robienia zakupów.

 

Reklamy