Specyfika największych rynków e-commerce w Europie Centralnej
Czeski e-handel
W Czechach sprzedaż e-commerce wzrasta o 14% rok do roku. Jak wynika z raportu, digitalizacja procesów w firmach jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na czeskim rynku. Dotyczy to zarówno małych sklepów, jak i duży graczy. Z przeprowadzonych w tym kraju badań konsumenckich wynika, że większość klientów nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych w większym stopniu niż przed pandemią. Dla przykładu, artykuły spożywcze są tu obecnie drugą co do wielkości kategorią pod względem obrotów.
Również nowoczesne technologie nabierają znaczenia. Sztuczna inteligencja, AI, jest bardzo ważna i wykorzystuje się ją zarówno w komunikacji z konsumentami (czatboty), jak i do procesów wewnętrznych. Przewiduje się, że będzie to jedna z kluczowych technologii dla przyszłego rozwoju e-commerce w Czechach.
Najważniejszy trend – dostawa do punktów odbioru i automatów paczkowych:
Choć w Czechach nie ma np. lokalnej wersji Amazona, to rola marketplace’ów stale rośnie, a co za tym idzie – pojawia się coraz więcej metod dostaw zamawianych produktów. Najpopularniejsze opcje odbioru przesyłek to punkty odbioru i automaty paczkowe. To wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klientów – mogą odebrać pakunek w wygodnym dla siebie miejscu. To także najbardziej ekologiczna forma dostawy, pomagająca ograniczyć ślad węglowy – kurier czy firma logistyczna dowozi paczki tylko do jednego miejsca. Warto o tym pamiętać planując zagraniczną ekspansję swojego e-sklepu.
- Polskie e-sklepy wysyłające towary za pośrednictwem Packety do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 11,8 tys. punktów odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off), mają też do dyspozycji sieć naszych własnych automatów paczkowych - Z-BOX’ów. Tylko w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek. Wybór tej metody dostawy pozwala na szybki i sprawny odbiór zamawianych przez klientów przesyłek czy ich ewentualny zwrot – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
E-biznes na Węgrzech
Również w tym kraju utrzymuje się wysokie tempo rozwoju rynku e-commerce. W 2019 roku Węgrzy robili zakupy przez Internet średnio raz w miesiącu, a dwa lata później – niemal dwukrotnie częściej.
Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących w e-sklepach wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln regularnie nabywa produkty. Prawie połowa (46%) sprzedaży detalicznej on-line została odnotowana w Budapeszcie i w okręgu Pesztu – warto zaznaczyć, że region ten jest trzykrotnie większy niż kolejne największe okręgi, Győr-Moson-Sopron czy Fejér. Z całą pewnością zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie państwa jest różnica w częstotliwości zamówień: konsumenci kupują tu przez Internet znacznie częściej niż wynosi średnia krajowa.
Popularność zakupów on-line doskonale ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego, który przed pandemią nie był tak rozwinięty. Natomiast w 2021 roku e-sprzedaż produktów FMCG oraz kosmetycznych wzrosła na Węgrzech o 53,7%, dzięki czemu sektor ten stał się najszybciej rozwijającą się kategorią e-handlu detalicznego. Dziś jest to czwarty co do wielkości e-segment na tym rynku.
Najważniejszy trend – dostawa prosto do domu:
Poziom usług logistycznych, zwłaszcza w zakresie dostarczenia zamówień do domu jest tu na bardzo wysokim poziomie. Klienci otrzymują 2-3 godzinne okna dostaw, mają możliwość skontaktowania się z kurierem bezpośrednio przez telefon lub na czacie, mogą też śledzić transport w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Bardzo popularna jest także opcja przywiezienia zakupów tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku produktów e-grocery i FMCG. Wszystko to sprawia, że proces dystrybuowania paczek jest na Węgrzech przewidywalny, niezawodny i bardzo wygodny. Odsetek wyboru tej metody dostarczenia przesyłek wśród wszystkich zamówień wynosi tu około 74%.
Materiał powstał na podstawie danych raportu „EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022”