Oni nam sprzedają kauczuk, my im maszyny, broń i statki – tak wyglądała do tej pory wymiana Polski z Indonezją, największym krajem ASEAN . W nadchodzących latach rynek ten będzie jednak ulegał dynamicznym zmianom.
Indonezyjskie tempo wzrostu gospodarczego wynosi ok. 6–7% rocznie i według prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego tendencja ta utrzyma się przez następne lata. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w liczącej 250 mln mieszkańców Indonezji w 2012 roku osiągnęły rekordową wartość 23 mld dol, jak podaje Rada Koordynacji Inwestycji (BK PM). Nastroje są pozytywne także na rynkach finansowych. Główny indeks Jakarta Composite (JCI) wzrasta nieprzerwanie od 2009 roku. Indonezyjski Bank Centralny (BI) obniżył niedawno stopy procentowe do rekordowo niskiego poziomu, co sprawia, że wydatki konsumentów i przedsiębiorstw stają się coraz wyższe.
Biznesowa atrakcyjność rajskiego archipelagu
Jak podają raporty McKinsey „The archipelago economy: Unleashing Indonesia's potential” z września 2012 roku i „The new Indonesian consumer” z grudnia 2012 roku oraz raport BC G „Asia’s Next Big Opportunity: Indonesia’s Rising Middle-Class and Affluent Consumers” z marca 2013 br., rynek indonezyjski na przestrzeni najbliższych 15–20 lat czeka wielka przemiana. Obecnie 16 gospodarka świata w 2030 roku będzie już 7 krajem pod względem generowania PKB (wyprzedzi m.in. Wielką Brytanię), potroi się również klasa średnia – z 45 mln konsumentów do 135 mln. Ponieważ produkcja w Chinach staje się coraz droższa, przedsiębiorstwa szukają alternatywnych miejsc na lokowanie inwestycji. Firmy, które będą potrafiły uchwycić tę okazję, zrozumieć zawiłości społeczno- -polityczne Indonezji oraz całego regionu Azji Południowo-Wschodniej i dostosują asortyment, a także strategię, do potrzeb Azjatów, czeka, jak deklarują w swoich raportach McKinsey i BCG, okres prosperity. Wg „Światowego Raportu Inwestycyjnego UNCTAD ” (Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) Indonezja jest 7 najatrakcyjniejszym na świecie miejscem do lokowania inwestycji w latach 2012–2013. Economist Corporate Network (EC N) uznaje rynek indonezyjski za taki, którego „nie można zignorować”.
To tylko fragment artykułu z 34. numeru magazynu "Proseed". Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści miesięcznika, zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja.
Wolisz słuchać? Pobierz Proseed Audio #34 za jedyne 9,90 zł.
Chcesz sprawdzić jakość, zanim zapłacisz? Zapisz się na darmowy newsletter i otrzymuj co miesiąc bezpłatne wydanie "Proseed".