Polskie firmy inwestują coraz więcej w reklamę online. Z badania IAB Polska/PwC AdeX 2023’Q1 wynika, że w pierwszym kwartale wydatki wzrosły o ponad 200 mln w stosunku do poprzedniego roku. Wartość rynku osiągnęła już 1,7 mld zł. W sieci kupujemy już niemal wszystko. Chcesz zacząć sprzedawać przez internet? Potrzebujesz reklamy online!

Jak reklamować ofertę w sieci?

Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” wynika, że już 79% internautów robi zakupy online: 75% w sklepach polskich, a 30% – zagranicznych. Klientów przyciągają przede wszystkim niższe ceny, malejące koszty dostawy, promocje oraz wygoda porównywania ofert i składania zamówień. Według PwC wartość polskiego e-commerce ma regularnie rosnąć o ok. 10% rocznie i osiągnąć 187 mld zł w 2027 roku. Za zainteresowaniem klientów idzie również rosnąca konkurencja. Aby dotrzeć do grupy docelowej z ofertą, zainwestuj w reklamę. Jaką? Sprawdź 4 skuteczne sposoby.

Google Ads

We wszystkich działaniach marketingowych online ważną rolę odgrywa kontekstowość, czyli dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych treści reklamowych z uwzględnieniem okoliczności, które określają lub wyjaśniają znaczenie zdarzenia. Na kontekst może składać się wiele elementów, takich jak: lokalizacja geograficzna, preferencje, wcześniejsze zachowania i inne. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj: https://smartbuzz.pl/blog/marketing-kontekstowy. Wykorzystanie kontekstu umożliwiają kampanie Google Ads. Ten największy system reklamowy na świecie pozwala Ci określić grupę docelową, ale to nie wszystko. Reklamy mogą się kontekstowo wyświetlać na stronach należących do Google Adsense. Internauta czyta poradnik dotyczący wyboru telewizora i widzi reklamy takich produktów. Takie dopasowanie do odbiorców ma wpływ na konwersję.

Dzięki Google Ads możesz reklamować ofertę w wynikach wyszukiwania, na Youtube, Gmailu i tysiącach stron, które należą do wspomnianego Google.

Jedną z kluczowych statystyk dotyczących Google Ads jest to, że 65% użytkowników klika reklamy, gdy chce dokonać zakupu. Wskaźnik konwersji wynosi do kilku procent.

Ogromną zaletą Google Ads jest możliwość pozyskiwania ruchu niemal natychmiast, kiedy Twoja oferta będzie dostępna. Wystarczy przygotować kampanię, wpłacić środki i obserwować wyniki. Jednak osiągnięcie zadowalających rezultatów wymaga doświadczenia w takich działaniach.

Pozycjonowanie w Google

Jak ustaliło BrightEdge, aż 53,3% całego ruchu w witrynach pochodzi z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Poza tym SEO generuje ponad 1000% więcej odwiedzin niż organiczne media społecznościowe. To imponujący wynik, a pozycjonowanie w Google może okazać się kluczowym sposobem na zdobywanie klientów. Charakterystyczne dla tej metody pozyskiwania ruchu jest jednak to, że nie od razu przynosi efekt. Na rezultaty trzeba poczekać, ale z tygodnia na tydzień strona powinna być widoczna w TOP 50 i TOP 10 na coraz większą liczbę fraz. Rosnąć będzie również ruch i średnia pozycja zajmowana przez witrynę.

Warto szczególnie na początku działań nastawić się na pozycjonowanie fraz z długiego ogona. Składają się z co najmniej 3 słów, są mniej konkurencyjne i łatwiej możesz na nie osiągnąć wysoką pozycję. Oczywiście nie są tak często wyszukiwane, jak frazy ogólne, ale dużo lepiej konwertują. Im więcej słów, tym lepiej internauta może opisać to, czego szuka, a Google łatwiej zrozumie intencje użytkownika. To wszystko przekłada się na większą szansę na zdobycie klienta.

Widoczność w wynikach Google zależy od wielu czynników. Znaczenie mają optymalizacja techniczna, wybór i zastosowanie odpowiednich słów kluczowych czy też linki prowadzące do witryny.

Social media

Serwisy społecznościowe cieszą się ogromną popularnością i dają możliwość prowadzenia działań marketingowych. W październiku 2023 roku Facebook miał w Polsce ponad 20 mln użytkowników, a jedyną witryną, która osiągnęła większy ruch, było google.pl. Oczywiście to nie oznacza, że musisz się ograniczać do działań na FB. Oceń, z których serwisów korzysta Twoja grupa docelowa i na tej podstawie podejmij decyzje. Instagram, LinkedIn, TikTok, X (Twitter) i nie tylko one – te serwisy również dają duży potencjał.

Jakie masz możliwości? Warto założyć profile firmowe w poszczególnych witrynach i zdobywać fanów/obserwujących. Wtedy o ważnych ofertach, promocjach i okazjach możesz informować zainteresowanych, np. przez fanpage. Warto działać również na grupach na Facebooku. Załóż własną i promuj się również w innych, powiązanych tematycznie z Twoją działalnością.

Poszczególne serwisy społecznościowe mają mniej lub bardziej zaawansowane systemy reklamowe. Dzięki nim możesz precyzyjnie określić docelową grupę odbiorców i zwiększyć szansę na zdobycie klientów.

Według Statista całkowite wydatki na reklamę w mediach społecznościowych miały sięgnąć w 2023 roku 268 miliardów dolarów.

E-mail marketing

Wydawać by się mogło, że przy takiej ilości spamu, z jaką mamy do czynienia, trudno, aby e-mail marketing przynosił efekt. Statystyki pokazują jednak coś innego. Według Statista z poczty elektronicznej codziennie korzysta ponad 4 mld użytkowników, a liczba ta ma jeszcze wzrosnąć. Powoduje to, że tym kanałem można dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców. Aby jednak osiągnąć oczekiwany efekt, wiadomości muszą trafiać do grupy docelowej. Nie osiągniesz sukcesu, jeśli roześlesz je do przypadkowej listy adresatów.

Warto prowadzić newsletter. Możesz zachęcać użytkowników do dodawania swojego adresu np. obietnicą kodu rabatowego. Według Campaign Monitor 64% małych firm korzysta z e-mail marketingu, aby dotrzeć do klientów. 33% marketerów wysyła e-maile co tydzień, a 26% – kilka razy w miesiącu. Takie działania mogą przynieść znakomite efekty, ale wymagają indywidualnego podejścia. Jeśli odbiorcy będą otrzymywać wiadomości dotyczące tego, co ich interesuje, ROI kampanii może być wysokie.


Zobacz również