Już ponad 13 mln Polaków w wieku 15+ kupuje w sieci - wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska dla PayU. Wiele osób nie ufa jednak internetowym sprzedawcom lub nie zna swoich praw. Ponad 75% kupujących w sieci ma świadomość, że w ciągu 10 dni od daty otrzymania towaru lub momentu rozpoczęcia świadczenia usługi może odstąpić od umowy i zwrócić towar bez podania przyczyny. Niestety aż 80% konsumentów nie widzi różnicy między odstąpieniem od umowy, a reklamacją. Dwóch na trzech Polaków kupujących w sieci wie, że w przypadku odstąpienia od umowy zakupu koszty zwrotnej przesyłki towaru ponosi kupujący. Aż 33% kupujących obawia się, że nie otrzyma zamówionego towaru. Dzieje się tak pomimo możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny oraz programów ochrony kupujących (działają m.in. na Allegro i w sklepach korzystających z płatności PayU). Podejmując decyzję o zakupie, dla 60% kupujących najważniejszym kryterium jest cena. Na drugim miejscu znajdują się opinie o sklepie. Aż 40% internautów poszukuje ich np. na forach czy w komentarzach na stronie sprzedającego. Co trzecia osoba deklaruje, że nie mając zaufania do sprzedawcy, nie kliknie w ikonkę zakupu. Dla co piątej osoby istotnym czynnikiem, który wpływa na dokonanie zakupu przez Internet, jest szybkość dostawy – można założyć, że w okresie przedświątecznym to kryterium nabierze jeszcze większego znaczenia.

Zobacz również