Aż 98% użytkowników odwiedzających sklepy internetowe zwraca uwagę na bezpieczeństwo. Jeżeli witryna nie budzi zaufania zrezygnują oni nawet z atrakcyjnej oferty decydując się na zakupy w innym miejscu. Z kolei wyraźna ekspozycja odpowiednich zabezpieczeń pozwala na zwiększenie liczby klientów.

artykuł sponsorowany

Badania zrealizowane przez Unizeto Technologies na potrzeby konkursu Bezpieczny eSklep wyraźnie pokazały jak ważne jest bezpieczeństwo w procesie sprzedażowym każdego sklepu internetowego. Zapewnienie bezpieczeństwa sklepowi internetowemu to trudny i złożony proces wymagający szeregu działań, jak instalacja odpowiedniego oprogramowania, przeszkolenie pracowników i przygotowanie scenariuszy kryzysowych. W dużej mierze są to czynniki niewidoczne dla potencjalnych klientów. Jak w takim razie w wiarygodny sposób zapewnić użytkownika o odpowiednich zabezpieczeniach? Czytelny regulamin i dane kontaktowe Każdy sprzedawca internetowy powinien stawiać na klarowną otwartą komunikację zasad realizacji transakcji sklepu internetowego, które w łatwy sposób można odnaleźć na stronie WWW. Dzięki temu potencjalni klienci w szybki sposób mogą zweryfikować swoje wątpliwości co do procesu zakupowego i transakcji. Dlatego należy położyć duży nacisk na przygotowanie odpowiednich zakładek poświęconych m.in.: regulaminowi e-sklepu, polityce prywatności oraz danym kontaktowym, które dostarczają wszelkich podstawowych informacji oraz zapewniają możliwość szybkiego odszukania kontaktu z przedstawicielem firmy w celu uzyskania dalszych odpowiedzi. Kłódka w przeglądarce Rosnące zagrożenia cyberprzestępczością powodują, że internauci coraz ostrożniej dzielą się danymi w sieci i dotyczy to również przekazywania danych i realizacji transakcji w sklepach internetowych. Najprostsze i najpewniejsze zabezpieczenie danych przesyłanych w ramach strony internetowej i weryfikacji samej witryny stanowią certyfikaty SSL.  Ponadto zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych, z dnia 29 sierpnia 1997 r., administrator witryny internetowej, na której zbierane są dane osobowe, a więc również sklepu internetowego, ma obowiązek ich zabezpieczenia  przed nieuprawnionym dostępem lub przechwyceniem. Takim zabezpieczeniem jest właśnie certyfikat SSL. Według badań TNS Research 91% internautów, którzy opuścili witrynę dlatego, że wydała im się niebezpieczna pozostali by na niej gdyby miała zaufany certyfikat SSL. Fakt posiadania certyfikatu SSL łatwo potwierdzić ponieważ wyraźnie informują o tym wszystkie przeglądarki internetowe poprzez wyświetlenie prefiksu https:// oznaczającego protokół zapewniający bezpieczne połączenie wraz z wyświetlenie symbolu kłódki. Dodatkowo przeglądarki po nawiązaniu bezpiecznego połączenia zmieniają  kolor podświetlenia pasku adresu, który zależy od rodzaj zastosowanego certyfikatu. Zielony pasek adresu, który jest zastosowany w przypadku certyfikatu SSL najwyższego typu EV jest bardzo wyraźnym sygnałem dla potencjalnych klientów, że sklep przykłada maksymalną uwagę do zapewnienia bezpieczeństwa. Bezpieczne płatności Kolejnym czynnikiem, na który internauci często zwracają uwagę w sklepach internetowych są obsługiwane systemy płatności. Warto w tym aspekcie zapewnić możliwie szeroką ofertę, ponieważ klienci dobrze reagują na dobrze znany sobie system płatności i chętniej decydują się na skorzystanie z takiego rozwiązania. Oczywiście należy wszelkie możliwe systemy weryfikować i nie oferować dużej liczby rozwiązań za wszelką cenę. Mogłoby to prowadzić do wprowadzenia do sklepu nieuczciwego systemu, które mogą wpływać na znaczne obniżenie poziomu bezpieczeństwa sklepu internetowego przez własne nieodpowiednie praktyki. Dla przykładu rozwiązanie Sofort stosowane nawet przez polskie sklepy internetowe dużych marek podczas płatności prosi o dane dostępowe użytkowników do systemu bankowości online. W przypadku wycieku, bądź innego niepowołanego wydarzenia użytkownik może stracić przez to posiadane oszczędności.   Autor: Mariusz Janczak, Koordynator Marketingu Produktowego Unizeto Technologies. Związany z firmą Unizeto Technologies SA od ponad 6 lat. Na co dzień zajmuje się kreowaniem i budowaniem wizerunku marki CERTUM. Do jego obowiązków należy m.in. prowadzenie serwisu internetowego www.certum.pl, jak również szkoleń i konsultacji w zakresie zaufania i bezpieczeństwa online. W wolnych chwilach śledzi najnowsze trendy związane z bezpieczeństwem przesyłanych danych w Internecie. Absolwent Politechniki i Uniwersytetu Szczecińskiego.   Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© rvlsoft)

Zobacz również