BlaBlaCar - największy na świecie społecznościowy serwis długodystansowych wspólnych przejazdów - ogłosił, że sfinalizował trzecią rundę finansowania (Series C) na kwotę 100 milionów USD. Największą część tej kwoty zainwestował Index Ventures, lecz w rundę zaangażowali się także dotychczasowi inwestorzy: Accel Partners, ISAI oraz Lead Edge Capital.

Mający swoją siedzibę w Paryżu, obecny w 12 krajach i skupiający ponad 8 milionów użytkowników BlaBlaCar stworzył alternatywny wobec sieci kolejowych i autobusowych sposób podróżowania. Serwis wykorzystuje potencjał wolnych miejsc w prywatnych samochodach przemieszczających się na trasach między miastami. Kojarząc kierowców, dysponujących wolnymi miejscami, z pasażerami chcącymi podróżować w tę samą stronę w zamian za pokrycie kosztu przejazdu, BlaBlaCar działa w awangardzie tzw. ekonomii dzielenia się (sharing economy) i przyczynia się do tego, aby podróżowanie było tańsze i bardziej efektywne.

Szybko rosnąca popularność wspólnych przejazdów to reakcja m.in. na wysokie koszty eksploatacji samochodów – zwłaszcza przy dłuższych podróżach. Każdego miesiąca dzięki BlaBlaCar wspólnie podróżuje ponad milion użytkowników, a serwis notuje wzrosty aktywności o 200% rocznie. Na typowej dla Polski trasie o długości 300 km kierowcy oferują miejsca przeciętnie za ok. 35 zł, dzięki czemu zabierając trzech pasażerów pokrywają do 100%  kosztów swojej podróży. Pasażerowie z kolei zyskują nawet o połowę tańszą alternatywę do tradycyjnych środków transportu.

W tej chwili BlaBlaCar jest dominującym serwisem tego typu w większości dużych krajów europejskich, zaś nowe fundusze mają posłużyć ekspansji na kolejne rynki. – Po kilku latach intensywnej pracy, dzięki zbudowaniu świadomej, zaangażowanej i lojalnej społeczności, stworzyliśmy realną alternatywę dla istniejących międzymiastowych sieci transportowych – mówi założyciel i prezes BlaBlaCar, Frédéric Mazzella. – To finansowanie pomoże nam przyśpieszyć budowę opartej na zaufanej społeczności sieci połączeń także poza naszym kontynentem.

Od czasu poprzedniej rundy finansowania, zamkniętej na poziomie 10 mln USD pozyskanych od inwestorów w 2012 roku, BlaBlaCar rozwinął się z serwisu działającego tylko we Francji o kolejne 11 krajów, po drodze dokonując trzech akwizycji lokalnych mniejszych serwisów. W Rosji, która w styczniu br. pojawiła się na mapie BlaBlaCar, w ciągu pierwszego kwartału zarejestrowało się ponad 250 tysięcy użytkowników, natomiast liczebność niemieckiej społeczności po roku od startu przekroczyła milion osób.

Dotychczasowa udana ekspansja serwisu na kolejne kraje potwierdziła, że BlaBlaCar ma globalny potencjał – twierdzi Nicolas Brusson, COO BlaBlaCar.  – Kwota 100 milionów dolarów to wystarczający zapas „paliwa”, aby zacząć pozyskiwać użytkowników w każdym większym państwie na świecie, w którym istnieje zapotrzebowanie na ekonomiczne formy podróżowania na dłuższych dystansach. Budujemy globalną markę. Zamierzamy przy tym powielać dotychczasowy, sprawdzony model działania na nowych rynkach i nadal opierać się na akwizycjach lub budowaniu lokalnych zespołów rekrutując na miejscu utalentowanych specjalistów - dodaje.


Zobacz również