BlaBlaCar pozyskuje 100 mln dolarów na ekspansję
BlaBlaCar - największy na świecie społecznościowy serwis długodystansowych wspólnych przejazdów - ogłosił, że sfinalizował trzecią rundę finansowania (Series C) na kwotę 100 milionów USD. Największą część tej kwoty zainwestował Index Ventures, lecz w rundę zaangażowali się także dotychczasowi inwestorzy: Accel Partners, ISAI oraz Lead Edge Capital.
Mający swoją siedzibę w Paryżu, obecny w 12 krajach i skupiający ponad 8 milionów użytkowników BlaBlaCar stworzył alternatywny wobec sieci kolejowych i autobusowych sposób podróżowania. Serwis wykorzystuje potencjał wolnych miejsc w prywatnych samochodach przemieszczających się na trasach między miastami. Kojarząc kierowców, dysponujących wolnymi miejscami, z pasażerami chcącymi podróżować w tę samą stronę w zamian za pokrycie kosztu przejazdu, BlaBlaCar działa w awangardzie tzw. ekonomii dzielenia się (sharing economy) i przyczynia się do tego, aby podróżowanie było tańsze i bardziej efektywne.
Szybko rosnąca popularność wspólnych przejazdów to reakcja m.in. na wysokie koszty eksploatacji samochodów – zwłaszcza przy dłuższych podróżach. Każdego miesiąca dzięki BlaBlaCar wspólnie podróżuje ponad milion użytkowników, a serwis notuje wzrosty aktywności o 200% rocznie. Na typowej dla Polski trasie o długości 300 km kierowcy oferują miejsca przeciętnie za ok. 35 zł, dzięki czemu zabierając trzech pasażerów pokrywają do 100% kosztów swojej podróży. Pasażerowie z kolei zyskują nawet o połowę tańszą alternatywę do tradycyjnych środków transportu.
W tej chwili BlaBlaCar jest dominującym serwisem tego typu w większości dużych krajów europejskich, zaś nowe fundusze mają posłużyć ekspansji na kolejne rynki. – Po kilku latach intensywnej pracy, dzięki zbudowaniu świadomej, zaangażowanej i lojalnej społeczności, stworzyliśmy realną alternatywę dla istniejących międzymiastowych sieci transportowych – mówi założyciel i prezes BlaBlaCar, Frédéric Mazzella. – To finansowanie pomoże nam przyśpieszyć budowę opartej na zaufanej społeczności sieci połączeń także poza naszym kontynentem.
Od czasu poprzedniej rundy finansowania, zamkniętej na poziomie 10 mln USD pozyskanych od inwestorów w 2012 roku, BlaBlaCar rozwinął się z serwisu działającego tylko we Francji o kolejne 11 krajów, po drodze dokonując trzech akwizycji lokalnych mniejszych serwisów. W Rosji, która w styczniu br. pojawiła się na mapie BlaBlaCar, w ciągu pierwszego kwartału zarejestrowało się ponad 250 tysięcy użytkowników, natomiast liczebność niemieckiej społeczności po roku od startu przekroczyła milion osób.
– Dotychczasowa udana ekspansja serwisu na kolejne kraje potwierdziła, że BlaBlaCar ma globalny potencjał – twierdzi Nicolas Brusson, COO BlaBlaCar. – Kwota 100 milionów dolarów to wystarczający zapas „paliwa”, aby zacząć pozyskiwać użytkowników w każdym większym państwie na świecie, w którym istnieje zapotrzebowanie na ekonomiczne formy podróżowania na dłuższych dystansach. Budujemy globalną markę. Zamierzamy przy tym powielać dotychczasowy, sprawdzony model działania na nowych rynkach i nadal opierać się na akwizycjach lub budowaniu lokalnych zespołów rekrutując na miejscu utalentowanych specjalistów - dodaje.