Aktualności Biznes Marketing

Social media ninja, czyli kto?

Początek nowego roku jest zawsze poświęcony analizie tego, co było i przewidywaniu wyzwań na kolejne dwanaście miesięcy. Tak postępuje wiele branż, również social media. To bardzo dobry krok, bo rzetelne podsumowanie prowadzi do właściwych wniosków i będzie podstawą rozwoju w nadchodzącym czasie. Również analiza nadchodzących wyzwań będzie wartościowa, o ile będzie staranna i nie na wyrost.

 

Definicja problemu

Tytuł być może nie wskazuje wprost, na jaki temat jest artykuł. Jednak, jak to w jego przypadku bywa, ma on przede wszystkim przykuć uwagę czytelnika – Twoją uwagę. Nie przypadkowo napisałem w poprzednim akapicie o rzetelnych analizach wyzwań, bo właśnie takie wyzwanie chciałbym Ci wskazać i opisać. Uważam, że próbą dla branży jest edukacja jej członków i profesjonalizacja świadczonych usług. Zatem jeżeli jesteś prezesem niewielkiej agencji, lub dyrektorem działu social media w większej organizacji, jeżeli twoja firma działa w mediach społecznościowych lub zajmujesz się zawodowo marketingiem, myślę, że to, co chcę powiedzieć Cię zainteresuje.

Zamiast na siłę stawiać tezy o przewadze mobile nad desktopem lub video nad grafiką (nie twierdzę, że analiza trendów i sposobów ich wykorzystania nie jest ważna, bo jak za chwilę przeczytasz jest kluczowa), warto zastanowić się nad kondycją branży, jej profesjonalizmem oraz możliwością jej poprawy. Co zrobić, aby starsze pokolenia traktowały Facebooka, czy Instagrama jako poważne narzędzie marketingowe? Jaki wykonać krok, aby współpraca między specjalistami z np. działów social media nie zaczynała się od tłumaczenia jak prawidłowo zarządzać zasobami, co to jest Pixel Facebooka, albo czym różni się „people reached” od „views”?

 

Dynamiczna branża

Interfejsy narzędzi reklamowych stają się prostsze, przez co ich nauka wymaga coraz mniej czasu. Jednakże nie wystarczy nauczyć się logowania do Facebooka i publikacji postów, lub uruchamiania reklamy, aby móc nazwać się „specjalistą”, aby móc o sobie dumnie powiedzieć: „Jestem social media ninja”. Bycie marketingowcem lub specjalistą od marketingu to zdecydowanie coś więcej niż posiadanie czysto technicznych umiejętności publikacji wideo lub uruchomienia Facebook Live. To tygodnie, miesiące i lata spędzone na analizie danych z przeprowadzonych kampanii, to noce spędzone na dokształcaniu się, śledzeniu nowych trendów czy rozwiązań. Social media zmieniają się tak błyskawicznie, że nawet tygodniowy urlop powoduje, iż traci się wiele informacji na temat nowych możliwości, które później trzeba nadrobić.

To właśnie na marketingowcu w dużej mierze spoczywa odpowiedzialność za rozwój i życie firmy lub klienta dla którego pracuje. Dynamiczny rozwój branży sprawia, że nieustannie musi się dokształcać i nigdy nie może powiedzieć, że nauczył się już wszystkiego i osiąść na laurach.

 

Edukacja to podstawa

Co uważam za podstawowy trend nie tylko 2019, ale każdego rozpoczynającego się roku? Szkolenia z zakresu własnej specjalizacji! Zatem jeżeli chcesz naprawdę być socjal media ninja, musisz nieustannie się szkolić. Branża rozwija się nie tylko pod względem nowych możliwości, ale również pod względem osób, które chcą w niej pracować. Niestety powszechna opinia, której po części jesteśmy sami sobie winni, jest taka, że nie trzeba potrafić wiele, bo drzwi są otwarte dla każdego. Od jakiegoś czasu obserwujemy ten problem w Catvertiser przy rekrutacji kolejnych pracowników. Niewiele z dziesiątek przeprowadzonych rozmów było merytorycznych i pozwalało podjąć decyzję o zatrudnieniu danej osoby. Z tego powodu postanowiliśmy, że od tego roku włączymy się w profesjonalizację branży social media i zaproponujemy własne autorskie szkolenie, opracowane na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia oraz obserwacji potrzeb branży. Ciekawe szkolenia znajdziesz również w Social Media Now, Socjomania, u Artura Jabłońskiego czy Dagmary Pakulskiej.

Poniżej garść przydatnych linków do miejsc, w których warto szukać specjalistycznej wiedzy:

  1. https://newsroom.fb.com
  2. https://instagram-press.com
  3. https://www.facebookblueprint.com
  4. https://www.socialmediatoday.com
  5. https://facebook360.fb.com
  6. https://www.facebook.com/business/news
  7. https://learn.fb.com

Na koniec warto jeszcze raz powtórzyć, że jeżeli chcesz nazywać się specjalistą social media, nie możesz przestać się uczyć i śledzić branżowych nowości.

Artykuł ekspercki

Sebastian Lipka, Senior Performance Analyst Catvertiser & Social Media Trainer