Do oficjalnego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zostało niewiele czasu. Zgodnie z ustalonym terminem powinno to nastąpić 29 marca 2019 roku. Nadal jednak istnieje wiele niepewności związanych z procesem tzw. Brexitu. Od referendum w tej sprawie przeprowadzonym na Wyspach minęło już prawie 2,5 roku. Polscy eksporterzy już teraz odczuwają utrudnione warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Wielkiej Brytanii.Osłabienie funta wymagało dostosowania ich strategii oraz cen i marży, jeśli chodzi o eksportowane towary. Dotychczas zaczęto już odnotowywać wzrost liczby upadłości tamtejszych przedsiębiorstw. W 2016 roku wyniósł on 13 proc., dwa lata później 5 proc., a w tym roku – według szacunków wyniesie ok. 3 proc. Co twardy Brexit oznacza dla krajów współpracujących z Wyspami? Na pewno scenariusz ten – także dla Polski – byłby niekorzystny. Ucierpieć mogłaby branża motoryzacyjna. Nie chodzi tylko bezpośrednio o eksport części i komponentów, ale też uczestnictwo naszego kraju w tzw. globalnych łańcuchach produkcyjnych. Jesteśmy przecież też dostawcami części dla innych krajów – producentów, którzy finalnie eksportują produkty do Wielkiej Brytanii. Tym samym polski eksport na Wyspy stałby się trudniejszy i odnotowywałby słabą dynamikę. W związku z zapowiadanymi wydarzeniami na straty narażony jest także polski sektor spożywczy. Duża część jego produkcji trafia na rynek brytyjski. Oprócz tego ucierpiałaby również branża transportowa. Polska jest jednym z większych przewoźników towarów transportem drogowym w Wielkiej Brytanii, część dostaw kierowana jest też na Wyspy. Obecnie widać już wzrost liczby upadłości i restrukturyzacji w tym sektorze. – Najbardziej niekorzystnym scenariuszem byłby twardy Brexit – zarówno dla Wielkiej Brytanii, jak i krajów prowadzących z nią relacje handlowe – powiedział serwisowi eNewsroom

Zobacz również