Mobilność można uznać za bezsprzeczne wyzwanie XXI wieku miast na całym świecie.
Niezwykle istotne jest zapewnienie mieszkańcom swobody w poruszaniu się w ośrodkach. Ogromnym problemem stało się jednak zanieczyszczenie powietrza, spowodowane koniecznością codziennego przemieszczania się. Odpowiedzią staje się więc elektromobilność. Dzięki niej możliwe będzie zminimalizowanie emitowania szkodliwych substancji do atmosfery przez środki transportu
. Warszawa w tej kwestii realizuje społeczny, bardzo rozbudowany programy jeśli chodzi o komunikację publiczną. W 2007 roku podjęto decyzję o przeniesieniu jak największej liczby pasażerów z transportu samochodowego na kolejowy. Jak się okazuje, był to pierwszy krok w kierunku elektromobilności.
– Tramwaje, kolej, czy metro to środki zasilane przez elektryczność. Nie powodują więc emisji dwutlenków węgla do atmosfery.
Dzisiejszym wyzwaniem jest zmodernizowanie taboru autobusowego, który zawsze w mieście będzie niezbędny – tak aby wytwarzał jak najmniej spalin – powiedział serwisowi
eNewsroom Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Dzisiaj stolica bardzo mocno inwestuje w rozwój transportu autobusowego. Chodzi zarówno o technologie elektromobilności, ale i niskoemisyjność z wykorzystaniem gazu sprężonego i ziemnego.
Obecnie Warszawa ma podpisany jeden z największych w Europie kontraktów na dostawę 130 elektrycznych autobusów. To bardzo zmieni stołeczny transport.Stolica zacznie w ten sposób mocno przechodzić z pojazdów zasilanych przez paliwa kopalne na elektromobilność. Prowadzi to trzeciego filaru polityki miasta w zakresie transportu.
Kolejnym krokiem jest bowiem stawianie na osobowe samochody elektryczne. Z pomocą muszą przyjść jednak przedsiębiorcy, którzy już teraz dostarczają nowego technologie i rozwiązania – jak m.in. carsharing oparty na elektormobilności. To współdzielenie, które daje mieszkańcom możliwość wyboru nie tylko, co do posiadania pojazdu – ale i sposobu jego zasilania. Jak się okazało, taka oferta bardzo dobrze odpowiada na potrzeby warszawiaków. Pojawia się coraz więcej aut w modelu carsharingowym, które umożliwiają bezemisyjny transport.
Następna zmiana, której należy spodziewać się w przyszłości, dotyczy stref płatnego parkowania oraz wprowadzania rozwiązań, które będą wspierały wybierających elektromobilność indywidualną lub transport publiczny – przewiduje Olszewski.