Reklamy
Biznes

Franczyza: co warto o niej wiedzieć?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej na zasadach franczyzy to bez wątpienia jeden z najbardziej atrakcyjnych oraz opłacalnych modeli biznesowych. Jednak o ile chociażby w krajach Europy Zachodniej franczyza od dawna stanowi właściwie standardową opcję rozważaną przez każdego początkującego przedsiębiorcę, o tyle w Polsce wiedza na temat mechanizmu działania franczyzy oraz zalet tego modelu nadal niestety znajdują się na stosunkowo niskim poziomie.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć na temat franczyzy? Jak działa ten model biznesowy oraz jakie są jego najbardziej istotne zalety? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na powyższe pytania.

Franczyza: co warto o niej wiedzieć?

Sam mechanizm działania biznesu franczyzowego jest stosunkowo prosty. Franczyza może zostać porównana do dzierżawienia marki. Mówiąc inaczej, rozpoczynając działalność korzystamy z szyldu większej i znacznie bardziej znanej marki, najczęściej już o wyrobionej renomie oraz ugruntowanej pozycji na rynku. Fakt ten pociąga za sobą liczne benefity, ale również określone zobowiązania. Zacznijmy od tych drugich. Przede wszystkim, firmy udzielające franczyzy dokładnie weryfikujące potencjalne podmioty kooperujące. Oznacza to, że będziemy musieli przekonać franczyzodawcę co do tego, że warto udostępnić nam możliwość korzystania z jego szyldu. Kolejna kwestia to oczywiście opłaty. Dzierżawienie wizerunku innej marki nie jest oczywiście opcją bezpłatną: franczyzodawca będzie co miesiąc pobierał określoną część osiąganych przez nas dochodów. Wymagania będą dotyczy także standardu świadczonych usług. Pamiętajmy o tym, że dla klienta nasz biznes nie będzie możliwy do odróżnienia od oryginalnych lokali danej marki. Oznacza to, iż franczyzodawca będzie miał określone wymagania np. odnośnie oferty, standardu świadczonych usług, wystroju itp.

Wydaje się, że to dużo? Być może, jednak zalety franczyzy zdecydowanie przeważają nad mankamentami tego modelu działalności gospodarczej. Przede wszystkim, franczyza umożliwia dotarcie do klientów już na początkowym etapie działalności, co w przypadku prowadzenia oryginalnego biznesu najczęściej jest po prostu niemożliwe. Działamy przecież pod szyldem znacznie bardziej znanej marki, co oznacza, że będziemy czerpać korzyści z renomy, jaką owa marka zdołała sobie wyrobić wśród klientów. Oznacza to oczywiście również znacznie niższe nakłady finansowe na marketing.

To jednak jeszcze nie wszystko. Często franczyzodawcy oferują podmiotom współpracującym cały szereg programów wsparcia. Można więc liczyć np. na bezpłatne poradnictwo w zakresie prowadzenia księgowości, doboru lokalizacji naszego biznesu czy rekrutacji pracowników. Bardzo często spotykaną opcją są również darmowe kursy i szkolenia przeznaczone zarówno dla samego właściciela biznesu, jak też dla zatrudnianej przez niego kadry.

Podsumowanie

Jak więc widać, franczyza stanowi naprawdę ciekawy i, co więcej, bezpieczny model działalności biznesowej. Naturalnie, istotną kwestię stanowi również wybór odpowiedniego franczyzodawcy. Nie trzeba dodawać, że najlepszą opcją będzie korzystanie z szyldu tych marek, które są naprawdę rozpoznawalne wśród klientów.

Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy z https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci – bądź na bieżąco.
Reklamy