Choć nietrudno wskazać rozwiązania, z których korzysta nam się szybciej i wygodniej, to nie każdy jest w stanie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak jest. Jeszcze mniej osób, potrafi wskazać rozwiązania, dzięki którym można usprawnić to, co jest niedoskonałe: mało intuicyjne i nieużyteczne. Tym właśnie zajmują się specjaliści UX. Ich zadaniem jest zadbanie o to, aby doświadczenie użytkownika (czyli user experience) było jak najlepsze. Czym jest projektowanie zorientowane na użytkownika i jak wdrożyć to rozwiązanie w swojej firmie?

Co to jest projektowanie zorientowane na użytkownika?

Projektowanie zorientowane na użytkownika (z języka angielskiego user-centered design, a w skrócie UCD) to proces projektowania produktów i usług, który w centrum stawia użytkownika i jego potrzeby oraz oczekiwania. Trudno jednak określić, jakie one są, bez szczegółowych badań opartych na konkretnych grupach docelowych. Tworzenie stron internetowych i aplikacji zorientowanych na użytkownika nie może odbywać się bez samych zainteresowanych. A więc osoba, która się tym zajmuje, musi zebrać jak najwięcej odpowiedzi na pytania dotyczące użytkownika:

  • Kim jest?
  • Jakie są jego oczekiwania?
  • Jakie ma doświadczenie w korzystaniu z projektowaniu rozwiązań?
  • W jakich sytuacjach korzysta z projektowanych rozwiązań?
  • Jakie procesy ma wykonać osoba korzystająca z projektowanego rozwiązania, a jakie strona lub aplikacja?

Na podstawie zebranych informacji można dopiero stworzyć przedstawicieli grup docelowych i wykonać prototypy rozwiązań. Aby sprawdzić, czy projektowane rozwiązanie rzeczywiście jest użyteczne i intuicyjne, specjaliści UX muszą wykonać różnego rodzaju testy. Na przykład: proszą użytkowników o zrobienie zakupów w sklepie internetowym, znalezienie i wybranie produktu, umieszczenie go w koszyku i sfinalizowanie transakcji. W czasie gdy użytkownik przebywa na stronie, specjalne narzędzia do śledzenia nagrywają wszystkie jego działania. Dzięki temu osoba sprawdzająca wyniki takiego testu jest w stanie przeanalizować, czy użytkownik łatwo odnalazł poszczególne elementy takie jak menu czy koszyk, czy nie miał problemów z rejestracją i wypełnieniem formularza kontaktowego, a także, ile czasu zajęło mu sfinalizowanie transakcji. Na tej podstawie można wyeliminować błędy (jeśli takie są) i usprawnić działanie sklepu lub aplikacji.

Jak zdobyć wiedzę pozwalającą na zarządzanie produktem zorientowane na użytkownika?

Zarządzanie produktem to duże wyzwanie. Wymaga dokładnego zaplanowania cyklu życia produktu i dostosowania go do określonych grup docelowych. Skąd czerpać wiedzę na temat projektowania zorientowanego na użytkownika? Jednym z rozwiązań jest profesjonalny kurs UX, podczas którego można poznać podstawowe pojęcia związane z user experience i narzędzia pozwalające badać satysfakcję użytkowników, a w konsekwencji wdrożyć standardy UX we własnym przedsiębiorstwie. Szkolenie UX jest przeznaczone przede wszystkim dla:

  • Product Managerów,
  • Brand Managerów,
  • Account Managerów,
  • Product Ownerów,
  • Project Managerów.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z  ux-pm.pl


Zobacz również