Reklamy
Kariera

Praca (w) przyszłości

Już 75 proc. Polaków jest świadomych zmian, zachodzących w związku z transformacją cyfrową. Ich zdaniem automatyzacja w miejscu zatrudnienia przynosi więcej możliwości niż zagrożeń. Jak zmienia się rynek i jak z nową rzeczywistością radzą sobie zarówno pracownicy, jak i pracodawcy?

Roboty, sztuczna inteligencja i wielofunkcyjne maszyny – jeszcze niedawno, myśl o zmianach, wywoływała wśród Polaków lęk przed utratą pracy oraz niepokój przed nieznanym. Obecnie, według badania PCW już 67 proc. badanych pozytywnie ocenia wpływ nowoczesnych technologii na wykonywanie obowiązków służbowych. Co ciekawe, kolejno 40 oraz 41 proc. ankietowanych uważa, że nowe narzędzia pozwolą im na rozwiązanie wielu problemów, a ich codzienne zajęcia zawodowe staną się ciekawsze. – Polacy widzą, jak cyfryzacja wpłynęła na ich pracę i mają świadomość, że  powinni stale podnosić swoje kompetencje tak, aby odpowiadały aktualnej rzeczywistości. Wyniki badania potwierdzają, że pracownicy w naszym kraju nie tylko doskonale przystosowują się do transformacji cyfrowej, ale także widzą w niej szanse na rozwój – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. 

Nowe zawody

W związku z automatyzacją, nieuniknionym jest, że niektóre profesje znikną albo, że znacząco zmniejszy się zapotrzebowanie na pracowników o danych umiejętnościach. Nie wydarzy się to jednak z dnia na dzień. Pracownicy będą mieli czas i możliwości przebranżowienia się. Według ekspertów część z tych zmian przebiegnie niemal niezauważalnie – będą następowały płynnie i stopniowo, a pracownicy zyskując nowe kompetencje czy korzystając z innowacyjnych narzędzi, naturalnie przestaną potrzebować dotychczasowych rozwiązań. Prognozy są optymistyczne. W Polsce chęć zdobywania dodatkowych umiejętności wyraża aż 89 proc. pracowników. To o 15 proc. więcej niż we Francji i aż o 35 proc. niż w Wielkiej Brytanii. 

Nadzieja dla pracodawców

Chęć nauki zatrudnionych starają się wykorzystać firmy. Jak czytamy w raporcie „Upskilling Hope & Fears”, obecnie, aż 73 proc. pracodawców chce szkolić swoich pracowników z zakresu nowych technologii. Mimo jednak, że zdecydowana większość chętnie uczestniczy w kursach czy wykładach, aż 71 proc. z nich robi to poza miejscem pracy. To pole, które pozostaje wciąż do zagospodarowania. Jednocześnie, automatyzacja daje firmom również szanse na rozwiązanie problemu rekrutacyjnego. Dzięki wsparciu technologii, m.in. botów czy programów do analizy danych, łatwiejsze i bardziej skuteczne stanie się poszukiwanie nowych pracowników, a także ich onboarding. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoli też na odciążenie zatrudnionych w ich podstawowych obowiązkach, zwiększając tym samym ich efektywność.

Zmiany związane z transformacją cyfrową, choć znaczące i nieuniknione, zachodzą powoli, dając szanse na stabilny rozwój firm. Otwarcie na nową rzeczywistości pozwoli zarówno firmom, jak i pracownikom na usprawnienie pracy i w perspektywie – ułatwi i przyspieszy jej wykonywanie. 

Reklamy