Łączenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym często przerasta nasze możliwości. Koniec końców albo zaczynamy być nieefektywni w pracy, albo zaniedbujemy bliskich. Czy tak musi być? Czy można zjeść ciastko i mieć ciastko? Tak. Wystarczy wdrożyć kilka zasad, które pomogą pogodzić życie zawodowe z rodzinnym.   Work-life balance, czyli umiejętność zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym dotyczy zarówno małżeństw, jak i młodych ludzi, którzy są singlami lub pozostają w związkach partnerskich. W pierwszym przypadku małżonkowie zwykle oboje pracują i muszą jeszcze zajmować się wychowaniem dzieci lub opiekować się o starszymi rodzicami. Z kolei młodzi ludzie z jednej strony potrzebują środków do utrzymania się, chcą się realizować zawodowo i piąć po kolejnych szczeblach kariery, a jednocześnie zależy im na rozwijaniu swoich pasji, zainteresowań itp. Jak uzyskać kompromis między tymi dwiema sferami i równocześnie realizować się zawodowo oraz mieć czas dla siebie i swojej rodziny/partnera/przyjaciół?   Dziel się obowiązkami  Ta reguła dotyczy zarówno pracy, jak i rodziny. Musisz najpierw sam przed sobą głośno  przyznać, że przesadziłeś biorąc wszystko na swoje barki. Tak wiemy - nikt nie zrobi tego lepiej niż ty. Jednak im bardziej jesteś zmęczony nadmiarem codziennych obowiązków, tym większe ryzyko, że dopadnie cię wypalenie zawodowe lub depresja. Nie bój się prosić o pomoc i zaufaj innym. Może okaże się, że druga strona świetnie radzi sobie z powierzonym mu zadaniem. Pozwól się wykazać innym.   Wykorzystuj okazje  Firma organizuje wyjazd służbowy/imprezę integracyjną, na którą możesz wziąć osobę towarzyszącą, a nawet całą rodzinę? Skorzystaj z tego. Zaczynasz lub kończysz pracę tak, że możesz zawieść/odebrać dziecko ze szkoły? Zacznij to robić. W pobliżu miejsca pracy znajduje się żłobek/przedszkole/szkoła? Zapisz do niej dziecko. Udało ci się skończyć  pracę wcześniej? Nie siedź nadgodzin, tylko wykorzystaj ten czas na np. rodzinny obiad na mieście.   Zostaw pracę w biurze, a sprawy rodzinne w domu  Nierzadko bywa tak, że frustrację spowodowaną pracą wyładowujemy na domownikach/partnerze, a z kolei sprawy rodzinne negatywnie wpływają na nasze samopoczucie i zdolność do wykonywania obowiązków. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, ale pozostawienie pracy w biurze, a spraw rodzinnych w domowym zaciszu jest możliwe. Nie zabieraj projektów do domu, nie odbieraj maili, telefonów służbowych w czasie spędzanym z rodziną (wyjątkiem są kryzysowe sytuacje, w których jesteś jedyną osobą, która może pomóc w rozwiązaniu problemu) itp. Nauczyć się być asertywnym i mówić "nie". Z kolei w pracy nie obwiniaj współpracowników za to, że pokłóciłaś się z partnerem, jesteś niewyspana z powodu choroby dziecka itp. Inni też mają swoje problemy i niekoniecznie obwieszczają je całej firmie.   Dyspozycyjność i praca zdalna Już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej dowiedz się, czy pełna dyspozycyjność to dla pracodawcy również praca w nadgodzinach, czy istnieje możliwość w wyjątkowych sytuacjach (choroba dziecka itp.) pracy zdalnej, czy firma oferuje elastyczny czas pracy. Pamiętaj, że masz prawo z góry powiedzieć szefowi, iż ze względu na dzieci nie jesteś w stanie pracować poza normalnymi godzinami poza sporadycznymi sytuacjami. Jeśli możesz pracować z domu, korzystaj z tego – nie zaniedbasz obowiązków pracowniczych, a jednocześnie będziesz mógł poświęcić czas dziecku/własnym sprawom.   W pracy unikaj zajmowania się błahostkami Bywa, że podczas pracy przychodzi moment, kiedy potrzebujemy się na chwilę oderwać od wykonywanego zadania. Niestety, zwykle przerwa skupia się na przeszukiwaniu ulubionych stron WWW, co nierzadko powoduje, że wybijamy się z rytmu i mamy opóźnienia. W efekcie musimy nadrabiać zaległości robiąc nadgodziny. To z kolei może zburzyć nasz czas po pracy. Unikniemy tego, gdy każdego dnia będziemy dokładnie planować, co mamy do zrobienia, ile mniej więcej zajmie nam to czasu. Zaobserwuj też, czy przypadkiem przez swoją uprzejmość masz na głowie dwa razy więcej obowiązków, podczas gdy osoba, która poprosiła cię o pomoc, zwyczajnie się obija. Pozostaw też rozmowy telefoniczne ze znajomymi/rodzicami/przyjacielem, Facebooka i inne media społecznościowe, prywatne zakupy i inne sprawy niezwiązane z pracą na "później". W ten sposób będziesz wyrabiać się z obowiązkami zawodowymi w wyznaczonym czasie pracy.   Wystarczy odrobina chęci i pozytywnego nastawienia, aby wypracować kompromis między pracą i życiem prywatnym. Dzięki znalezieniu złotego środka między tymi sferami, jesteśmy w stanie zwiększyć swoją efektywność w pracy, a jednocześnie mieć satysfakcjonujące życie prywatne.

Zobacz również