Sklep w modelu dropshipping nie różni się niczym od standardowego sklepu online. Z tym wyjątkiem, że właściciel e-biznesu nie zamraża swojego kapitału w postaci kupna towaru, nie ponosi opłat za jego magazynowanie i obsługę logistyczną. Wszystkim zajmuje się hurtownia dropshipping. Na rynek sklepów internetowych codziennie wkraczają nowe podmioty gospodarcze. Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia ponad 48% planuje w 2015 roku zwiększenie zakupów w sklepach online. Przeważającymi branżami, w której kupowane są produkty to odzież, sprzęt elektroniczny, książki i wyposażenie domu. Wiele tych branż funkcjonuje również w modelu dropshipping. Czym jest dropshipping? Dropshipping to nowoczesny model logistyczno-sprzedażowy, gdzie w oparciu o integrację hurtownia odpowiada za magazynowanie towaru, kompletowanie zamówienia, pakowanie i wysyłkę towaru na adres Klienta e-sklepu. Podstawowym zadaniem właścicieli e-biznesów jest promowanie oferty sklepu i obsługa Klienta. Dropshipping zatem to logistyczna strategia, dzięki której uproszczony jest proces wysyłki i obsługi zamówień. Dla sklepu oznacza to unowocześnienie biznesu, elastyczny sposób zarządzania e-zamówieniami i szybkość realizacji zamówień. Jak funkcjonuje sklep w modelu dropshipping? Sklep internetowy dropshipping nie różni się niczym od standardowego sklepu online, poza tym, że nie zajmuje się takimi sprawami jak kompletowanie zamówienia, pakowanie i wysyłka towaru do bezpośredniego Klienta. Fundamentem na którym opiera się sklep internetowy dropshipping to:
  • funkcjonalne oprogramowanie sklepowe obsługujące integracje z hurtowniami,
  • integracja z wybranym dostawcą.
  • Posiadając sklep na platformie, która oferuje gotowe integracje z hurtowniami dropshipping wykonany jest już najtrudniejszy krok :)
Podstawowym czynnikiem do podjęcia współpracy jest skontaktowanie się z hurtownią. To pozwoli na zapoznanie się z warunkami współpracy, uzgodnieniem zakresu działania i możliwościami. Zastrzeż również, że chcesz rozpocząć współpracę na zasadzie dropshippingu. Większość hurtowni przed uzyskaniem dostępu do ich oferty wymaga rejestracji na swojej stronie. Proces weryfikacji nowego Klienta może trwać od kilku minut do maksymalnie 2 dni. Po aktywacji konta w hurtowni będziesz miał dostęp do panelu w którym będzie możliwe zarządzanie swoimi zamówieniami. Przed ostatecznym wyborem dostawcy towaru należy upewnić się, czy spełnia on wymogi techniczne pozwalające na integrację. Pliki produktowe wprowadzone do sklepu w formacie XML lub CSV pozwalają bowiem na aktualizację cen i stanów magazynowych w sklepie internetowym. Istotny jest tutaj sprawny i szybki przepływ danych pomiędzy hurtownią a sklepem. Jeśli oprogramowanie sklepu internetowego jest odpowiednio skonstruowane – sprzedaż jest znacznie ułatwiona, a właściciel wysyła jedynie zamówienia do hurtowni i obsługę Klienta. Sklep internetowy w modelu dropshipping to jest wypełniony wirtualnymi półkami z produktami od dostawcy. Aby sprzedawać towar sklep musi także doskonale się reklamować – tutaj z pomocą może przyjść hurtownia, która oferuje w ramach współpracy materiały marketingowe. Najlepiej zaopatrzone hurtownie dropshipping na rynku proponują zdjęcia wysokiej jakości, filmy video, opisy w różnych wersjach językowych. Elementy reklamowe stają się również ważnym elementem wizerunkowym. Podczas ustalania warunków z hurtownią dropshipping warto dowiedzieć się czy istnieje możliwość dodania do przesyłek materiałów reklamowych, np. wizytówek, ulotek, folderów reklamowych, próbek produktów czy kuponów rabatowych. Do opakowywania przesyłek mogą posłużyć taśmy reklamowe z logiem i adresem e-sklepu. Może zdarzyć się jednak, że za tego typu obsługę hurtownia może pobierać opłaty dodatkowe. Sklep funkcjonujący w modelu dropshipping opiera się na zyskach pochodzących z różnicy pomiędzy ceną hurtową (nadaną przez dostawcę), a ceną po której produkt został sprzedany w e-sklepie. Ceny mogą być zmieniane przez właściciela ebiznesu, lecz należy pamiętać również o warunkach dystrybutora, a przede wszystkim – o Klientach. Zbyt gwałtowne podnoszenie cen skutecznie zniechęca potencjalnych konsumentów.   dropshipping2   Szczególna uwaga: skontaktowanie się z hurtownią pozwoli na szczegółowe dopytanie się o warunki współpracy, a także ewentualne dodatkowe koszty, które pobiera hurtownia dropshipping. Jak wygląda proces zamówienia w sklepie dropshipping? 1. Klient składa i opłaca zamówienie w sklepie internetowym. 2. Zamówienie ze sklepu dostarczane jest do hurtowni (ręcznie lub automatycznie). Trwa weryfikacja dostępności produktu w magazynie hurtowni. 3. Hurtownia kompletuje zamówienie. 4. Sklep rozlicza się z hurtownią – pomniejsza kwotę o wysokość swojej marży. 5. Hurtownia wysyła towar na adres podany przez Klienta e-sklepu. Co dzieje się w towarem, który Klient chce zareklamować? Większość hurtowni dropshipping zastrzega sobie, że wymianie może podlec towar, który posiada wady powstałe w wyniku produkcji, a nie powstałe w wyniku używania produktu. Natomiast zwrotu towaru można dokonać w ciągu 14 dni wedle nowej ustawy o prawach konsumenta i zajmuje się tym sklep. Istnieją jednak hurtownie, które zajmują się całą opieką posprzedażową i zajmują się reklamacjami, wymianami i zwrotami towarów. Najpopularniejsze zalety i wady dropshippingu:  
Plusy dropshippingu Minusy dropshippingu
- małe ryzyko finansowe,- niskie koszty początkowe,- brak inwestycji w towar,- bezpieczeństwo – zakup towaru od hurtowni dopiero po opłaceniu go przez Klienta sklepu, - brak magazynu i centrum logistycznego, - elastyczność – możliwość dobrania towaru z całej oferty lub wybranych kategorii, - wsparcie marketingowe, techniczne i merytoryczne ze strony hurtowni, jak i oprogramowania sklepowego. - mały wpływ na przebieg transakcji, - zależność od dostawcy, - ewentualne pomyłki przy kompletowaniu zamówienia ze strony hurtowni, - możliwe opłaty dodatkowe za pakowanie lub wysyłkę towarów, - niektóre hurtownie nie przyjmują zwrotu towaru.
  Podsumowanie Dropshipping jest korzystny dla wszystkich stron uczestniczących w tym procesie – dla sklepu internetowego, hurtowni i Klienta końcowego. Aby cały łańcuch dostaw mógł sprawnie funkcjonować najważniejsze jest wcześniejsze rozpoznanie rynku, a także techniczne możliwości integracji sklepu online z hurtownią dropshipping. Ponieważ dropshipping jest wciąż nowym modelem współpracy warto poznać szczegółowe kwestie dotyczące warunków z wybraną hurtownią takie jak politykę cenową hurtowni, terminy płatności za towar, możliwości wysyłki towaru, opłat dodatkowych czy pozyskanie zgody na wykorzystanie zdjęć do celów marketingowych. Sklep online zyskuje towar bez inwestycji, hurtownia dropshipping posiada nowe źródło dotarcia ze swoją ofertą, a Klient zyskuje nieograniczony wybór towarów, które są dostępne od ręki. Stąd dropshipping zyskuje na przewadze wśród nowo zakładających się sklepów internetowych, które szukają pomysłu na odniesienie sukcesu w e-commerce. Autor: Paulina Szymańska, RedCart

Zobacz również