Istnieje szereg działań, które pozwolą skutecznie pozycjonować się na istotne z puntu
wyszukiwania frazy. Pozycja strony w SERP’ach (z ang. search engine results page) uzależniona
jest od wielu czynników, ale co ważne działania SEO należy prowadzić systematycznie i
dynamicznie w celu uniknięcia przykrych niespodzianek.
Od czego zacząć?
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na content. Merytoryczny, gramatycznie
poprawny i graficznie opracowany tekst na stronie to podstawa. Można zastosować ciekawe
zdjęcia, infografiki, podcasty, quizy odpowiednio umieszczone w tekście. Należy pamiętać,
żeby nich waga nie zakłócała szybkości wczytywania się strony. Strona powinna być
skalowalna, czytelna i funkcjonalna oraz składać się z nieskomplikowanych, prostych
szablonów, które wykluczają niepotrzebne elementy. Jeśli użytkownik zatrzyma się na dłużej,
to strona uzyska znacznie lepsze wyniki i automatycznie wywinduje wyżej w wyszukiwarce.
Google najchętniej kieruje do treści zbudowanej z ok. 2000 wyrazów. Słowa kluczowe powinny
być integralną, merytoryczną częścią tekstu, istotną z punktu widzenia użytkownika. Najlepszą
praktyką jest napisanie kliku artykułów, które opiszą poszczególne zagadnienia z danej
kategorii. Publikacja jednego, obszernego artykułu okaże się raczej męcząca w odbiorze dla
czytelnika. Użytkownicy rzadko szukają ogólnych zagadnień, częściej koncentrują się na
konkretnej tematyce.
Video, linkowanie, AMP.
W celu maksymalizacji funkcjonalności witryny pod kątem UX (user experience) warto
zamieścić na niej video. Ten format jest coraz częściej wyszukiwanym elementem na YouTube
– drugiej, zaraz po Google najważniejszej wyszukiwarce na świecie. Bardzo istotne jest
również linkowanie. Jakościowe linki do filmów, opisów, informacji kontaktowych z pewnością
podniosą ocenę strony w oczach użytkowników. Linkowanie wewnętrzne znacznie ułatwi
znajdowanie kluczowych treści, oraz poprawi widoczność starszych artykułów, jeżeli zostaną
tematycznie powiązane z nowymi. Odpowiednia optymalizacja tytułów i opisów stron (max.
230 znaków w meta tagach) zwiększy współczynnik CTR. Aby zatrzymać czytelnika na swojej
stronie jak najdłużej należy skrócić kody HTML, CSS, JS, co przełoży się na szybkość ładowania
serwisu. Można również skorzystać z rozwiązania open source od Google, czyli z funkcji AMP (Accelerated Mobile Pages), która pozwoli przekształcić statyczną stronę w łatwo i szybko
dostępną dla usera.
Co jeszcze?
Warto uwzględnić w strategii SEO „voice search”. Według prognoz, do 2020 roku wybieranie
głosowe będzie stanowić 50% wszystkich wyszukiwań. Aby dopasować treść do tego modelu
działania, najlepiej dostarczać w tekście odpowiedzi na pytania: jak, gdzie, kiedy, dlaczego, po
co oraz zoptymalizować tzw. long tail czyli wielowyrazowe frazy kluczowe.
Należy zadbać o szyfrowane połączenie HTTPS. Komunikaty typu „niebezpieczna”,
„niezabezpieczona” zwiększają współczynnik odrzuceń strony. Coraz większe znaczenie mają
także informacje lokalne. Pozytywne opinie o firmie w wizytówkach Google Moja Firma
zwiększą wiarygodność. Warto zastosować na witrynie lokalne słowa kluczowe oraz dodać
możliwość bezpośredniej rezerwacji usługi/wizyty. Użytkownicy mobile cenią sobie szybki
kontakt, dlatego należy dodać aktywny numer telefonu, który po kliknięciu połączy klienta.
Aby witryna była widoczna dla użytkowników mobilnych, należy działać w całym systemie
Google, a nie koncentrować się tylko na pozycjonowaniu strony. Dodaj biznes do Google
Maps, stwórz stronę w Google+, nagrywaj filmy i dodawaj je na YouTube, zbuduj kampanię
reklamową w Google AdWords. Nawet jeśli grupą docelową nie są mobilni userzy, Millenialsi,
osoby, które większość spraw załatwiają na smartfonach, ważne jest posiadanie funkcjonalnej
strony mobilnej. Zgodnie z mobile-first-indexing z 2018 roku, Google w pierwszej kolejności
sprawdza mobilną wersję witryny i to ona decyduje o pozycji w wyszukiwarce, zarówno dla
mobile jak i komputerów stacjonarnych.
Autor: Aneta Świderska