Scraper Report – nowe narzędzie Google do walki z kopiowaniem treści
Szef zespołu Google zajmującego się zwalczaniem spamu internetowego poinformował na Twitterze o uruchomieniu nowego narzędzia nazwanego Scraper Report. Jego zadaniem jest pomoc właścicielom witryn, których zawartość została zduplikowana przez inne serwisy.
Jeśli witryna na frazy związane z oryginalną treścią zajmuje niższe pozycje od serwisu, który skopiował treść, to taką sytuację będzie można zgłosić do Google.
Należy w takim przypadku odpowiednio wypełnić pola formularza:
W pierwszym polu podawany jest adres URL strony z oryginalną treścią. Drugie okienko służy do wpisania adresu strony, która powiela treść. W trzecim polu należy wkleić z paska przeglądarki adres strony z wynikami Google, na której doszło do niewłaściwego ustalenia za wysokiej pozycji witryny duplikującej treść. Zaznaczyć trzeba jeszcze potwierdzenie, że serwis z oryginalną zawartością spełnia wskazówki Google dla webmasterów i nie zostały wobec niego podjęte przez Google żadne działania ręczne.
Nie podano niestety jak na razie żadnych informacji, o tym jakiego rodzaju, po jakim czasie, ani czy w ogóle będą podejmowane działania wobec stron, które powielają treści i osiągają wysokie pozycje.
Ponieważ Google posiadało już wcześniej narzędzie do usuwania z indeksu treści naruszających m.in. prawa autorskie (dostępne jest tutaj), można przypuszczać, iż zgłaszane w nowym formularzu kopiujące serwisy będą traktowane jako spam internetowy. Dochodzenie rzeczywistych praw autorskich jest bardzo czasochłonnym procesem, dlatego najprawdopodobniej nowe narzędzie służyć będzie do „wychwytywania” tych stron, które w najbardziej oczywisty i rażący sposób powielają treści.
Potencjalnie Scraper Report posłużyć może do zebrania przykładów tego typu nadużyć, co pozwoli na takie udoskonalenie algorytmu, by w wynikach wyszukiwania zawsze wyżej wyświetlane były witryny z oryginalną zawartością.
Autor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC
Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych.
SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.