Wiadomość o tym, że na półki drogerii trafia linia kosmetyków marki Tiger, znanej dotychczas jedynie na rynku napojów energetyzujących, zaskoczyła wszystkich. Niezależnie od szans powodzenia tej akcji strategia dywersyfikacji to zagadnienie kluczowe dla rozwoju każdej firmy. Dywersyfikacja w skrócie? Wejście na nowe rynki z nowymi produk- tami. Rozszerzając ofertę marki, firmy mają nadzieję na to, że sentyment do istniejącego znaku towarowego będzie w stanie przyciągnąć klientów do nowych produktów. Taka polityka rozwoju ma zapewnić im stabilność do- chodów i zredukowanie skutków tzw. sezonowych „suszy”. Są marki, które od lat robią to perfekcyjnie. W ten sposób Tchibo, prócz kawy, sprzedaje też z powodzeniem ubrania, sprzęt kuchenny czy akcesoria sportowe, a lider wśród fast foodów, McDonald’s, uruchomił McCafe. Trudno nie wspomnieć także o imponującym dorobku Virgin Group, która z branży produkcji muzycznej rozwinęła działalność o m.in.: linie lotnicze, kasyna, wydawnictwa komiksów, opiekę zdrowotną czy sieć komórkową. Pomijając specyfikę konkretnych firm i sektorów, celem dywersyfikacji jest zawsze z jednej strony generowanie zysku, z drugiej zaś – obniżenie ryzyka poprzez synergię zasobów i narzędzi. Jak robić to skutecznie? Sposobów jest co najmniej kilka. W gąszczu pojęć Temat dywersyfikacji wymusza odpowiedź na zasadnicze pytanie: czy firma chce wyjść poza znany jej obszar produkcji i klientów? Na podstawie odpowiedzi teoretycy wyróżnili dwa główne rodzaje dywersyfikacji: pokrewną oraz niepokrewną. Ta pierwsza występuje w trzech odmianach. Po pierwsze możemy mówić o dywersyfikacji horyzontalnej (poziomej), która polega na rozszerzeniu oferty o produkty lub usługi niewykraczające poza wąski segment, w którym firma działa obecnie. Chodzi tu o towary oparte na podobnej technologii, ale zaspokajające inne potrzeby konsumentów. Dobrym przykładem z polskiego podwórka jest w tej kategorii Euro-Net. Marka prowadzi sklep euro.com.pl dla klientów korzystających także z sieci tradycyjnej, w którym podkreślany jest aspekt bezpieczeństwa oraz wsparcia komunikacji i sprzedaży wielokanałowej. Jednocześnie Euro-Net to właściciel OleOle.pl, sklepu pozycjonowanego na klientów wrażliwych cenowo, kupujących głównie w Internecie. Podobną strategię stosują także sieci Mix-Electronics (Zadowolenie.pl) czy Media Expert (kilka sklepów pod różnymi szyldami wyłącznie w sieci). Innym celem takiego działania jest konkurowanie z samym sobą. To strategia marketingowa, która zakłada wprowadzenie na rynek konkurenta dla własnej marki. Początkowo ma on małe udziały w rynku, ale powoli tworzy naturalną konkurencję i przygotowuje grunt pod ewentualny koniec cyklu życia produktu. Doskonałym przykładem na taką strategię jest konkurencja między Saturnem i Media Markt na rynku RTV AGD.   To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #28, poświęconym strategiom szybkiego rozwoju biznesu. Sprawdź pełny spis treści w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #28 za jedyne 9,90 zł.

Zobacz również