Poniżej przedstawię kilka poglądowych zastosowań TOC (ang. Theory Of Constraints) w produkcji. To jedynie przykłady wdrożeń, ale skala i szybkość osiągania wyników są spektakularne. Produkcja zawsze na czas W czasach, kiedy klienci dyktują warunki, teoria ograniczeń (TOC) uznaje terminowość za kluczowy cel zarządzania produkcją (w większości branż). Pominąwszy braki surowców i materiałów oraz kłopoty z dystrybucją, terminowość jest esencją produkcji. Wedle TOC należy wskazać w firmie ograniczenie („wąskie gardło”), które powoduje problem i skupić się wyłącznie na odpowiednim zarządzaniu „wąskim gardłem”. Dlaczego firmy produkcyjne miewają tak duże kłopoty z dostawą produktów na czas? Jest wiele powodów. Po pierwsze, klienci wymagają coraz więcej w zakresie dużo szerszej oferty. Po drugie, skomplikowanie poszczególnych produktów nieustannie rośnie. Po trzecie, klienci oczekują coraz krótszych terminów reakcji na zamówienie. Produkcja znajduje się między młotem a kowadłem. Tak też było w przypadku firmy z branży tłoczenia i obróbki części metalowych z woj. wielkopolskiego. Ich terminowość wynosiła oryginalnie 70–80% w zależności od okresu i klienta. Jak zatem przetrwali na rynku? Było to możliwe, gdyż cała branża miewała podobne problemy z terminowością i nikt z konkurentów ich w pełni nie rozwiązał. Presja klientów jednak rosła, co skłoniło to firmę do zajęcia się problemem. Zetknąwszy się z założeniami teorii ograniczeń, dyrektor produkcji doszedł do wniosku, że produkcję należy rozpatrzyć jako „wąskie gardło”. Zaczął wprowadzać systematyczne zmiany. Zwiększono czas pracy netto zasobu mającego najmniejsze moce. Zmniejszono rozmiar partii. Poprawiono system komunikacji zamówień od największego klienta. Zmieniono (wydłużono) harmonogram uruchamiania produkcji. W efekcie, w ciągu dwóch miesięcy osiągnięto następujące wyniki:
  • poprawę terminowości produkcji do ponad 95% (co najmniej 4-krotne zmniejszenie ilości opóźnień),
  • ograniczenie produkcji w toku o połowę (-50%),
  • skrócenie średniego czasu produkcji o połowę (-50%),
  • uzyskanie wolnych mocy produkcyjnych potrzebnych na próbne partie związane z wdrożeniem nowych klientów (co najmniej dodatkowe 10–20%).
  To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #28, poświęconym strategiom szybkiego rozwoju biznesu. Sprawdź pełny spis treści w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #28 za jedyne 9,90 zł.

Zobacz również