Większości społeczeństwa pojęcie marketingu MLM niewiele mówi, jednak wbrew pozorom ta strategia bardzo często pojawia się w naszym życiu. To właśnie w ten sposób zdarza nam się kupować sprzęt kuchenny, gadżety domowego użytku czy kosmetyki.
MLM – co to jest?
MLM (Multi Level Marketing) to jeden z kanałów sprzedaży detalicznej produktów. Jego unikalność polega na tworzeniu własnej siatki sprzedawców oraz niezależnych dystrybutorów, którzy rozpowszechniają nasz produkt wśród potencjalnych zainteresowanych. Marketing sieciowy przewiduje atrakcyjne prowizje od każdej sprzedaży, co zapewnia wysoką motywację do pracy osób zaangażowanych w strukturę.
W Polsce oraz na całym świecie MLM owiany jest złą sławą i postrzegany jako potencjalnie niebezpieczna piramida finansowa. Sprzedaż detaliczna prowadzona poprzez siatkę dystrybutorów wzbudza wiele wątpliwości ze względu na nieuczciwość niektórych sprzedających, a także na wielopoziomowy system prowizji uzależniony od wyników sprzedaży.
Nie taki diabeł straszny…
Marketing sieciowy pozwala przedsiębiorcom w tani i prosty sposób sprzedawać swoje produkty. Ten kanał handlu może okazać się niezwykle korzystny, ponieważ nie wymaga ogromnych nakładów na reklamę czy inną formę promocji marki. Z punktu widzenia przedsiębiorcy sprzedaż bezpośrednia poprzez siatkę osób zaangażowanych w nasz biznes może przynieść dużo większe zyski niż tradycyjne kanały zbytu, np. prowadzenie sklepu czy sprzedaż przez internet. Dystrybucja tego rodzaju pozwala nam także dotrzeć do klientów, do których nie mieliśmy możliwości dotrzeć wcześniej np. przez telefon, telewizję czy internet. Taką grupą klientów są między innymi osoby na emeryturze, które nie są zaznajomione z nowoczesną technologią.
Marketing sieciowy w Polsce
Na sprzedaży bezpośredniej w naszym kraju zarabia kilkadziesiąt tysięcy Polaków, zarówno w ramach całego etatu, jak i zajęcia dodatkowego. Najczęściej prowadzą oni sprzedaż bezpośrednią kosmetyków, środków czystości, a także artykułów gospodarstwa domowego. Polacy często spotykają się ze strategią marketingu wielopoziomowego, jednak rzadko zdają sobie z tego sprawę. Większa część społeczeństwa podchodzi z rezerwą do tzw. domokrążców i z tego powodu marketing wielopoziomowy nie cieszy się dobrą opinią na polskim rynku. Tymczasem często w taki sposób można nabyć rzeczy taniej niż normalnymi kanałami dystrybucji, dlatego każdą ofertę warto uważnie rozpatrzyć pod kątem opłacalności.