Dla kogo terminal stacjonarny, a dla kogo przenośny? Czym są pinpady programowalne? Ile kosztuje korzystanie z terminala i czy możliwe jest otrzymanie terminala płatniczego bez abonamentu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z zakupem terminala płatniczego.  
Terminale płatnicze: przenośne, stacjonarne i pinpady programowalne
Najczęściej wybieranym obecnie przez przedsiębiorców sposobem instalacji terminala płatniczego w firmie jest współpraca z agentem rozliczeniowym. Przed zamówieniem terminala warto wiedzieć, jakie są rodzaje i możliwości tych urządzeń.   
  1. Najczęściej wybierane przez przedsiębiorców terminale to: stacjonarne terminale płatnicze, które nie mają zewnętrznej baterii i muszą być stale podłączone do prądu. Wykorzystują połączenie internetowe przez port Ethernet lub łączność bezprzewodową przez sieć telefonii komórkowej (zwykle GPRS). Stacjonarne terminale płatnicze obsługują tradycyjne płatności kartą ale także mobilne płatności telefonem (np. BLIK, Android Pay i Apple Pay, czy HCE), a potwierdzenie transakcji trwa tylko 2,5 sekundy. 
 
  1. Pinpady programowalne wyglądają podobnie do stacjonarnych terminali płatniczych, są zintegrowane z kasą fiskalną i systemem sprzedażowym sklepu, nie mają drukarki. Rozwiązanie to jest wybierane najczęściej często przez hipermarkety i sieci sklepów. Dane o płatności są automatycznie przesyłane pomiędzy kasą a pinpadem, na którym nie trzeba ponownie wpisywać kwoty. Przyśpiesza to znacząco obsługę klienta, zmniejsza liczbę błędów kasjera i sprzętu przy kasie, która przejmuje rolę drukarki paragonów i potwierdzeń. 
 
  1. Przenośne terminale płatnicze sprawdzają się przede wszystkim w branżach takich jak np. gastronomia, hotele czy korporacje taksówkarskie. Jak sama nazwa wskazuje, są to urządzenia mobilne, które posiadają wbudowaną baterię pozwalającą na wielogodzinną pracę. Terminale te są lekkie i poręczne, przez co dobrze sprawdzają się wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca musi dotrzeć bezpośrednio do klienta. 
  Szeroki wybór terminali płatniczych oferuje First Data Polcard (sprawdź: https://www.polcard.pl/rozwiazania-dla-ciebie/terminale-platnicze/). Co więcej, firma dla nowych klientów przewiduje bardzo korzystne warunki współpracy.   
Opłaty za terminal płatniczy
Koszty korzystania z terminala płatniczego mogą się różnić, a na ich wysokość ma wpływ m.in. wybór agenta rozliczeniowego, wysokość obrotów czy rodzaj urządzenia. Często warunki współpracy są przez firmy rozliczeniowe ustalane indywidualnie z każdym klientem. Na koszt korzystania z terminala płatniczego składają się poniższe opłaty.     
  1. Abonament miesięczny, czyli opłata za dzierżawę terminala. Na jego wysokość wpływa zwykle nie tylko model i typ terminala (stacjonarny, przenośny, pinpad), lecz także czas trwania umowy. 
 
  1. Prowizje pobierane od poszczególnych transakcji. Z jednej strony, to tzw. opłata interchange dla banku za akceptowanie kart płatniczych, a z drugiej prowizja agenta rozliczeniowego, która zwykle uzależniona jest od długości trwania umowy i obrotów na terminalu. 
 
  1. Opłaty za dodatkowe usługi, choć często bywa tak, że klient dostaje je w cenie abonamentu. Część usług dodatkowych (np. cash back, obsługa kart zagranicznych czy doładowania telefonu) stwarza przedsiębiorcy możliwość zarabiania na transakcjach. 
 
Darmowy terminal płatniczy w Programie Polska Bezgotówkowa
Płatności bezgotówkowe stają się w Polsce coraz popularniejsze, a na rynku są bardzo korzystne oferty na terminale płatnicze dla firm. Co więcej, niektórzy przedsiębiorcy mogą przez rok korzystać nawet z 3 terminali za darmo.   Warunkiem jest przystąpienie do Programu Polska Bezgotówkowa – wspólnej inicjatywy Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, organizacji płatniczych Mastercard i Visa, oraz Związku Banków Polskich i agentów rozliczeniowych – w tym First Data Polcard (sprawdź:  https://www.polcard.pl/polska-bezgotowkowa/).   W Programie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy nie przyjmowali płatności bezgotówkowych przez ostatnich 12 miesięcy oraz mają nie więcej niż 5 placówek handlowo-usługowych.    Grafika: stock.adobe.com  

Zobacz również

Obieg dokumentów w firmie a ochrona danych osobowych
Obieg dokumentów w firmie a ochrona danych osobowych
Co musisz wiedzieć o market mappingu w rekrutacji?
Co musisz wiedzieć o market mappingu w rekrutacji?