Jaka jest różnica między systemem ERP a CRM?

Do czego służą systemy ERP i CRM?
Jeszcze całkiem niedawno systemy ERP i CRM działały niezależnie od siebie, jako dwa zupełnie odrębne systemy. Dziś sytuacja zmieniła się na tyle, by mogły one współpracować ze sobą, ułatwiając zarządzanie i organizację pracy w firmie. Warto wiedzieć jednak, że pomimo pozornego podobieństwa, służą one zupełnie innym celom.
Jak przeczytasz na stronie https://odl.com.pl/system-erp, system ERP jest narzędziem, którego zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ich analiza, co ma służyć podniesieniu jakości zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.
Z kolei system CRM nastawiony jest na budowanie relacji z klientami i automatyzację działań sprzedażowych, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków i budowania stabilnej pozycji marki na rynku towarów i usług.
Dlaczego warto zainwestować w system ERP?
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie, które wykorzystywane jest zarówno do planowania pracy, jak i kontroli organizacji przedsiębiorstwa. Obejmuje on swoim zasięgiem takie procesy, jak zarządzanie łańcuchem dostaw, transportem i magazynowaniem, produkcją i środkami finansowymi firmy.
Kompleksowe informacje o systemach ERP znaleźć można po przejściu na stronę https://odl.com.pl/blog, gdzie zamieszczono cały szereg interesujących artykułów, omawiających takie rozwiązanie dla biznesu. Warto podkreślić jednocześnie, że jego wdrożenie niesie ze sobą cały szereg wymiernych korzyści. Będą to m.in.:
- efektywne zarządzanie finansami,
- zminimalizowanie ryzyka kosztownych błędów,
- optymalizacja procesów, związanych z łańcuchem dostaw,
- redukcja kosztów magazynowania towarów lub materiałów.
Jakie korzyści płyną z wdrożenia systemu CRM?
Pod nazwą CRM (ang. Customer Relationship Management) kryje się oprogramowanie, mające na celu budowanie relacji z obecnymi klientami oraz efektywne poszerzanie grona odbiorców towarów i usług, oferowanych przez daną firmę. Jednak system CRM to również realne wsparcie w relacjach z dostawcami i współpracownikami, przekładające się na wzrost sprzedaży i efektywności pracy. Takie narzędzia wykorzystywane są w różnych działach, ze szczególnym naciskiem na sprzedaż, marketing, HR i obsługę klientów. Wdrożenie systemu CRM pozwala na:
- centralizację kanałów komunikacyjnych,
- tworzenie profili klientów i dopasowywanie do nich strategii marketingowych,
- kompleksową analizę danych, ułatwiającą podejmowanie strategicznych decyzji,
- wzmocnienie relacji z odbiorcami towarów i usług przez spersonalizowane działania, zwiększające satysfakcję klienta i budujące zaufanie do marki.
Co łączy system ERP z systemem CRM?
Zarówno system ERP, jak i CRM, ułatwiają usprawnienie procesów biznesowych, zachodzących w danej firmie. Ich nadrzędnym celem będzie poprawa jakości funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz uproszczenie i automatyzacja działań, wpływających na efektywność pracy. Co więcej, oba systemy mogą zostać zainstalowane zarówno w chmurze, jak i z wykorzystaniem firmowej infrastruktury.
Więcej o tym zagadnieniu przeczytać można w artykule "ERP dla małych firm - w chmurze czy na własnym serwerze?" ze strony https://odl.com.pl/blog/erp-dla-malych-firm-w-chmurze-czy-na-wlasnym-serwerze, którego autor dokonał analizy obu rozwiązań. Warto wspomnieć również, że oba systemy zbierają informacje i przetwarzają je w odpowiedni sposób, tworząc raporty i analizy. Te z kolei umożliwiają świadome podejmowanie strategicznych decyzji, minimalizując ryzyko błędów.
ERP vs CRM – co różni oba systemy?
Jak nietrudno zauważyć, systemy ERP i CRM nastawione są na realizację innych celów. Pierwszy z nich związany jest bowiem z procesami, zachodzącymi w przedsiębiorstwie, a jego zadaniem będzie automatyzacja i organizacja zadań, wynikających z czynności kadrowo-płacowych, finansowych czy handlowych. Dla odmiany system CRM będzie miał na celu zarządzanie procesami marketingowymi i sprzedażą, ale również budowaniem wysokich standardów obsługi klienta. Warto podkreślić, że CRM wspiera pracę w firmy w mniejszym zakresie, skupiając się na zewnętrznej stronie jej działalności, widocznej dla klienta. Z kolei system ERP wspiera zarządzanie wewnętrznymi procesami, dynamizując pracę przedsiębiorstwa i zwiększając jej efektywność.
ERP czy CRM – co wybrać dla swojej firmy?
Zarówno system CRM, jak i ERP, zostały stworzone, by generować zyski, obniżając jednocześnie koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. System CRM:
- pomaga budować świadomość marki,
- wspiera poszerzanie grona odbiorców towarów i usług,
- umacnia zewnętrzny wizerunek firmy.
To idealne rozwiązanie dla mniejszych firm, działających w branży usługowej i dążących do pozyskania nowych klientów oraz utrzymania obecnych odbiorców. Te, które skupiają się na obrocie towarów, powinny z kolei postawić na system ERP, umożliwiający sprawowanie kontroli nad łańcuchem dostaw, stanami magazynowymi, produkcją i sprzedażą. Optymalnym rozwiązaniem będzie natomiast połączenie funkcjonalności obu systemów w celu poprawy efektywności pracy, a – co za tym idzie – wyników finansowych przedsiębiorstwa.