W dzisiejszych czasach transport drogowy jest jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania gospodarki. Dlatego też, przewoźnicy drogowi muszą przestrzegać licznych przepisów, w tym również tych dotyczących pobierania danych z karty kierowcy i tachografu. Niedotrzymanie wymogów określonych przez Rozporządzenie Ministra Transportu może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Jednak pobieranie tych informacji ma również swoje korzyści dla samego przewoźnika, ponieważ pozwala na analizę procesów w firmie oraz monitorowanie pracy kierowców. W artykule przedstawimy, jakie są wymagania w zakresie pobierania danych oraz kto jest odpowiedzialny za odczytanie karty kierowcy. Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdą Państwo w dalszej części artykułu.

Pobieranie danych z tachografu- jak często?

W Polsce obowiązują jasno określone przepisy, które określają częstotliwość pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, minimalna częstotliwość odczytów wynosi jeden raz na trzy miesiące (90 dni). Należy jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach konieczne jest pobranie danych natychmiastowo. To ważne, aby przewoźnicy byli świadomi swoich obowiązków w tym zakresie i przestrzegali określonych wymagań. Przestrzeganie tych przepisów pozwoli nie tylko uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji finansowych, ale także na uzyskanie cennych informacji, które przyczynią się do poprawy efektywności działania firmy.

Kiedy pobrać dane z karty kierowcy?

Karta kierowcy, będąca jednym z najważniejszych dokumentów podczas wykonywania transportu towarów pojazdami powyżej 3,5 DMC, podlega szczególnym przepisom dotyczącym częstotliwości pobierania danych, zgodnie z zapisami zawartymi w paragrafie 4.2. Zgodnie z tym przepisem, pobieranie danych z karty kierowcy powinno odbywać się co najmniej raz na 28 dni. Istnieją jednak sytuacje, w których należy pobrać dane poza standardową częstotliwością lub w określonym terminie. Takie przypadki to między innymi ustanie stosunku pracy danego kierowcy przed zakończeniem umowy, utrata ważności karty, czy też rozwiązanie umowy przed upływem jej terminu. W takich sytuacjach pobieranie danych z karty kierowcy jest obowiązkowe. Warto jednak pamiętać, że jeżeli przez okres 28 dni od poprzedniego odczytu nie zarejestrowano na karcie nowych aktywności, pobieranie danych jest zbędne.

Jak wygląda kwestia kar za nieterminowe pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu?

Przewoźnicy powinni mieć na uwadze, że pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu to kwestia, która podlega wnikliwej kontroli ze strony służb. Jak wyglądają kary za niesczytanie karty kierowcy? W 2022 roku wynoszą one po 500 złotych za każdego kierowcę oraz za każdy pojazd. Decyzja o naliczaniu takich kar może zostać podjęta także wobec przedsiębiorcy, który spóźnił się z pobraniem danych zaledwie o dzień lub kilka dni. Za zaniechania w tym zakresie grozi również kara w wysokości 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Inspektorzy mają wgląd w dokładną datę ostatniego pobrania danych z tachografu lub karty kierowcy, dlatego są w stanie precyzyjnie określić, do kiedy powinny być wykonane następne odczyty. Manipulacje w tym zakresie, takie jak np. próby zamiany plików grożą poważnymi konsekwencjami, włącznie z utratą licencji, a nawet karą pozbawienia wolności.

Po więcej informacji zapraszamy tutaj: https://www.ocrk.pl/dane-z-karty-kierowcy-i-tachografu-cyfrowego/


Zobacz również