Nowoczesne technologie stosuje się na olbrzymią skalę w nowoczesnym biznesie. Przydają się oczywiście w przestrzeniach wirtualnych, wnosząc wiele cennych korzyści na przykład dla e-commerce. Rozwiązania takie jak wirtualna rzeczywistość mogą jednak odmienić też oblicze lokalnych biznesów. Wystarczy tylko wybrać odpowiednie narzędzia. Jak wykorzystać VR w klasycznym biznesie? Czy takie aplikacje faktycznie się sprawdzają? Więcej na ten temat przeczytacie poniżej.

Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość w nowoczesnym biznesie

Wirtualna rzeczywistość (ang. Virtual Reality, VR) coraz śmielej wkracza do świata biznesu. Technologia ta opiera się na komputerowo tworzonej rzeczywistości, która może, choć nie musi, bazować na świecie rzeczywistym. Użytkownik zostaje przeniesiony do zupełnie innej przestrzeni, w której może realizować zadania, co pozwala mu zdobywać zupełnie nowe zdolności, a to wszystko dzięki zastosowaniu specjalnych gogli i słuchawek, które ułatwiają izolację od otoczenia i rozpraszających bodźców.

Oprócz takiego rozwiązania w branży szkoleniowej stosuje się zbliżoną technologię, czyli rozszerzoną rzeczywistość (ang. Augmented Reality, AR), w której jednak nie dochodzi do całkowitego oderwania od otoczenia. Generowane cyfrowo elementy są bowiem nanoszone na obraz realnego świata wokół użytkownika, by wprowadzić do niego dodatkowe informacje.

Różne pomysły na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w biznesie lokalnym

Sposób wykorzystania wirtualnej rzeczywistości zależy oczywiście od specyfiki danego biznesu. Wiele dobrego takie rozwiązania wnoszą zwłaszcza w obszarze wizualizacji. Chętnie sięgają po nie projektanci wnętrz, architekci czy całe sektory beauty i fashion, by pokazać klientom efekty wykonania danej usługi lub zastosowania konkretnego produktu.

Tego typu rozwiązania świetnie sprawdzają się także w obszarze szkoleń dla pracowników, które przygotowują specjaliści, jak choćby EpicVR. Bywają to kursy z zakresu obsługi maszyn czy linii produkcyjnych, ale też wszelkie inne instruktaże. Z takich rozwiązań korzysta się w branżach wysokiego ryzyka, pozwala to bowiem na wyćwiczenie reakcji i działań bez narażania zdrowia i życia kursantów i całego otoczenia. Do tej grupy zaliczają się choćby szkolenia dla kryminologów, pilotów, ale też warsztaty z udzielania pierwszej pomocy.

Zalety VR dla biznesu – czemu warto na nie postawić?

Dlaczego tak wiele firm decyduje się na wdrożenie szkoleń VR w swoich lokalnych biznesach? Przede wszystkim na ich korzyść przemawia olbrzymia wygoda. Takie kursy da się zrealizować w dowolnym miejscu i czasie, a także da się wielokrotnie powtarzać wybrane ćwiczenia, by nabyć odpowiednie umiejętności, przydatne w codziennym działaniu, w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku, odizolowanym od zewnętrznego świata, co wspomaga lepsze skoncentrowanie się na zadaniach. A to podnosi nie tylko kompetencje zawodowe, zwiększa bezpieczeństwo w miejscu pracy, równocześnie generując często niższe koszty. Wystarczy bowiem jednorazowe przygotowanie spersonalizowanej aplikacji do wielokrotnego użycia, bez konieczności każdorazowego zapraszania szkoleniowca, przygotowywania sali do zajęć i materiałów szkoleniowych.

Z kolei aplikacje dla klientów wprowadzające wizualizacje to sposób na pozyskanie większego zaufania społecznego oraz zaprezentowanie pełnego profesjonalizmu w podejściu do potrzeb klienta. Tak buduje się renomę marki oraz zwiększa lojalność odbiorców, którzy chętniej wrócą na kolejne zakupy lub polecą usługi swoim znajomym.

Sposób na nowoczesny biznes – wirtualna rzeczywistość

Nowoczesne technologie odmieniają oblicze nowoczesnego biznesu, również w wydaniu lokalnym. Warto po nie sięgać, gdyż gwarantują rozwój, zwiększają konkurencyjność i często przyciągają klientów – a tego przecież pragną wszyscy przedsiębiorcy.


Zobacz również