Pierwsze transakcje na globalnej giełdzie żywności stworzonej przez Polaka
Anna Streżyńska i DeSmart na pokładzie startupu DeFood
– Rosnące ceny artykułów spożywczych oraz wzrost kosztów produkcji to poważne wyzwania hurtowego handlu żywnością. Obecna sytuacja wymaga transparentnego i stabilnego ekosystemu dla tego krytycznego sektora gospodarki światowej. Rynek handlu rolnego to jeden z ostatnich obszarów rolnictwa, który wciąż jest analogowy i oczekuje cyfrowej transformacji – mówi Adrian Piwko, founder DeFood i działającego od 2017 roku internetowego targu z żywnością rzemieślniczą Pora na Pola.
DeFood (decentralised exchange of transparent food) to pierwsza zdecentralizowana giełda lokalnej żywności, która tworzy wirtualny marketplace do handlu B2B produktami rolnymi. Projekt o zasięgu globalnym łączyć będzie stronę podażową, czyli lokalnych wytwórców i importerów żywności z całego świata oraz strony zainteresowane kupnem, jak dystrybutorzy, sieci handlowe, platformy handlowe, sieci HoReCa.
Projekt wspiera strategię cyfryzacji rolnictwa, a doradcą DeFood w tym obszarze została Anna Streżyńska. Wcześniej Minister Cyfryzacji w latach 2015-2018 była inicjatorką projektów w zakresie cyfryzacji państwa w zakresie cyfrowej tożsamości, takich jak profil zaufany logowany przez bankowość elektroniczną, podpis zaufany, mObywatel.
– Cyfryzacja to obecnie priorytet dla rozwoju polskiego rolnictwa. Komputeryzacja i wdrożenie technologii mobilnych oraz agritech ułatwiają rolnikom planowanie i monitorowanie upraw, paszportyzację produktu oraz dostęp do nowoczesnych narzędzi komunikacji z odbiorcami. DeFood zaoferuje rolnikom w Polsce zbudowane na bazie lokalnych doświadczeń narzędzie do pozyskiwania klientów B2B w kontraktach terminowych, a także do sprzedaży ad hoc nadwyżek produkcyjnych. Co istotne, rozwiązanie jest skalowalne na cały świat, a to stwarza DeFood ogromne perspektywy rozwoju – mówi Anna Streżyńska, doradca DeFood i CEO spółki MC2 Innovations w grupie LUX MED.
Giełda wystartowała w wersji platformy testowej i zrealizowała pierwsze transakcje: najpierw z siecią rolników, przy wykorzystaniu kanałów zbytu partnera strategicznego – e-targu Pora na Pola. Proces ofertowania i sprzedaży testował też importer i dystrybutor egzotycznych owoców z siedzibą w Hiszpanii.
– Naszym strategicznym celem jest umożliwienie efektywnego ofertowania i zawierania kontraktów na przyszłą produkcję rolną. Widzimy jednak potencjał dla wspierania transakcji dla gotowych wyrobów, a także realizowanie szybkich sprzedaży, w których zakup nadwyżek magazynowych pozwoli nabywcom na uzyskanie okazyjnej ceny. W ramach testów technologicznych przeprowadziliśmy transakcje w tym ostatnim modelu, by sprawdzić proces od oferty po finalną wymianę – relacjonuje Adrian Piwko, DeFood.
Twórca startupu zapowiada uruchomienie w połowie 2023 roku docelowej wersji platformy marketplace, czyli strony internetowej łączącej sprzedających z kupującymi. Kluczowe funkcjonalności obejmą tablicę ofert, scoring sprzedawców, moduł negocjacyjny, automatyczne generowanie cyfrowego kontraktu z podpisem elektronicznym, tworzenie paszportu produktu, co pozwoli na notowanie postępów w realizacji transakcji. Wśród autorskich rozwiązań znajdzie się moduł analityczny, który ułatwi predykcję cen na kolejne okresy.
Partnerem technologicznym DeFood został DeSmart.com – software house z Gdyni, który odpowiada za stworzenie platformy marketplace. – Stawiamy na doświadczonego partnera, który przez prawie 20 lat obecności na rynku IT zrealizował już prawie 200 projektów dla firm z różnych zakątków świata. DeSmart.com specjalizuje się w budowie platform typu marketplace, a ich dużym atutem jest solidny proces poznania produktu, który rozpoczęliśmy od warsztatów, na których mocno przepracowaliśmy zarówno założenia biznesowe, jak i technologiczne DeFood – mówi Adrian Piwko.
DeFood zapowiada otwarcie platformy w 2023 roku na kraje Europy Zachodniej, a w pierwszej kolejności chce pozyskać do współpracy dystrybutorów i pośredników w Hiszpanii oraz Holandii. Na początku listopada DeFood wspólnie z partnerem technologicznym DeSmart uczestniczyły w jednym z największych spotkań branży startupowej, Web Summit w Lizbonie.
– Nasz cel to prezentacja projektu przyszłym partnerom i klientom z branży agritech z całego świata, a także potencjalnym inwestorom. Rozwój platformy rozpoczęliśmy dzięki inicjującej rundzie inwestycyjnej na kwotę około 300 tys. zł. W prowadzonej obecnie rundzie inwestycyjnej pre-seed chcemy pozyskać około 1 mln zł, by przyspieszyć prace technologiczne i promocję platformy w Europie – wyjaśnia twórca DeFood.
Już w ramach obecnej, pierwszej wersji serwisu DeFood zamierza budować bazę użytkowników i realizować transakcje handlowe. Do końca 2023 roku, czyli po uruchomieniu docelowej wersji platformy, startup chce pozyskać kilka tysięcy gospodarstw rolnych w kraju i kilku znaczących dystrybutorów, współpracujących z sieciami handlowymi i eksporterami. Z kolei już w 2024 roku spółka zamierza na szeroką skalę prowadzić transakcje międzynarodowe.