Aktualności

Outsourcing na stałe zagościł w polskich przedsiębiorstwach

Mikołaj Pluciński_1

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zewnętrzną obsługę, nie tylko podstawowych procesów biznesowych, ale korzystają także ze wsparcia wyspecjalizowanych firm podczas realizacji strategicznych działań i rozwoju struktur firmowych       

Outsourcing procesów biznesowych cieszy się rosnącą popularnością na świecie. Międzynarodowe koncerny coraz częściej lokują swoje centra usług w Polsce, co plasuje nas na jednej z pierwszych pozycji w Europie i wiodącej na świecie. Dynamiczny rozwój branży sprawił, że outsourcing stał się jednym z najmocniejszych segmentów polskiej gospodarki i jest największym po motoryzacji pracodawcą w kraju. Ponadto napędza inne dziedziny, jak np. rynek powierzchni biurowych.

Zapowiedzią dalszego, spektakularnego rozwoju sektora w Polsce jest najnowszy ranking – 2015 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations. Kraków utrzymał w nim 9. pozycję wśród najatrakcyjniejszych miast na świecie dla inwestycji z tego sektora, będąc jednocześnie jedynym miastem europejskim, które znalazło się w czołowej dziesiątce zestawienia. W pierwszej setce najlepszych światowych lokalizacji dla outsourcingu ulokowała się też Warszawa (30) i Wrocław (62), które poprawiły swoje pozycje odpowiednio o dwa i trzy miejsca.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych początkowo skupiał międzynarodowe firmy. Od pewnego czasu zauważana jest tendencja wzrostowa wśród rodzimych przedsiębiorców, którzy coraz chętniej powierzają procesy biznesowe swoich firm zewnętrznemu dostawcy.  Korzystają z tego rozwiązania niemal wszystkie sektory polskiej gospodarki. Przeprowadzone analizy wykazują, że ponad połowa polskich firm zdecydowała się na przekazanie przynajmniej części swoich procesów zewnętrznej firmie, a jeśli weźmiemy pod uwagę tylko duże i średnie przedsiębiorstwa, zewnętrznie obsługiwanych jest ponad 90 proc. firm.

Rodzimi przedsiębiorcy bardzo powoli przekonywali się do korzystania z usług outsourcingowych i stopniowo przekazywali kolejne działy do obsługi zewnętrznej. Najwcześniej polskie firmy rezygnowały z własnych działów IT, kadrowo-placowych i księgowych oraz prawnych. Popularne stało się również zlecanie szkoleń oraz transportu i logistyki.  Obecnie polski biznes dostarcza coraz więcej zleceń wymagających od firm outsourcingowych wiedzy eksperckiej i doświadczenia, które obejmują usługi badawczo-rozwojowe, konsulting, audyt, oraz obsługę procesów strategicznych dla firmy.

Mikołaj Pluciński, prezes zarządu firmy TMF Poland zwraca uwagę, że outsourcing pomocny jest także przy starcie firmy. – Polski biznes bardzo świadomie korzysta z możliwości, jakie oferuje outsourcing, choć jeszcze nie wszystkie firmy potrafią efektywnie je wykorzystać i koncentrują się na obsłudze podstawowych procesów, wspierających działalność biznesową. Zwykle wydzielają na zewnątrz usługi kadrowo- płacowe, księgowe, czy finansowe. Tymczasem firmy obsługujące procesy biznesowe oferują obecnie znacznie szerszy serwis, obejmujący na przykład doradztwo strategiczne, czy tworzenie struktur firmowych – komentuje Mikołaj Pluciński.

– W ciągu ostatnich lat pomagaliśmy wielu polskim przedsiębiorcom bezpiecznie rozpocząć działalność w innych krajach. Mówimy tu, zarówno o dużych, jak i mniejszych firmach. Zapewniamy im szybki start na innych rynkach. Dotyczy to praktycznie wszystkich światowych obszarów biznesowych, ponieważ biura TMF znajdują się w 80 krajach na 5 kontynentach – wyjaśnia Mikołaj Pluciński, prezes zarządu firmy TMF Poland.

Silniejsze zainteresowanie rodzimych firm zaawansowanymi usługami biznesowymi, prezes TMF Poland obserwuje od dwóch lat. Mikołaj Pluciński zauważa, że przedsiębiorcy w Polsce w coraz większym stopniu korzystają z usług w zakresie koordynacji procesów Human Resources. Dzięki unijnym funduszom, z outsourcingu coraz częściej korzysta też administracja publiczna, zwłaszcza w zakresie cyfryzacji dokumentów czy mikrofilmów.

Polskie firmy czerpią w większym stopniu z rozwiązań zwiększających elastyczność zatrudnienia. Częściej sięgają po pracowników tymczasowych albo zewnętrznych usługodawców. W ten sposób nie są zmuszone do zwiększania liczby etatów. Duże zainteresowanie uelastycznieniem zatrudnienia wśród firm przekłada się na wzrost obrotów na rynku pracy tymczasowej, co sprzyja powstawaniu nowych agencji specjalizujących się w tych usługach.

Dla zdecydowanej większości firm outsourcing oznacza konkretne oszczędności, ale nie tylko. Także usprawnienie działalności, lepszą wydajność bez ponoszenia nakładów na inwestycje, dostęp do specjalistycznej wiedzy i ograniczenie ryzyka prowadzonej działalności.

Komentarze