Aktualności Biznes

Proseed 26: Sklepy subskrypcyjne – sprzedawanie kota w worku czy sposób na regularne zyski?

sklepy-subskrypcyjne

Sklepy subskrypcyjne to popularna w Europie Zachodniej i w USA forma sprzedaży w e-commerce, która od około półtora roku przeciera szlaki także w Polsce.

Zasadę ich działania w skrócie można określić jako zakup towarów w abonamencie. Oferta dotyczy głównie produktów wysokiej jakości, np. kosmetyków, ubrań, butów czy kawy. Klienci zyskują w tym modelu wygodę i oszczędność czasu, a niektórzy także poczucie luksusu i satysfakcję z przynależności do elitarnej grupy. Jednak ponieważ subskrypcję, szczególnie w USA, wprowadza coraz więcej sklepów, także tych z karmą dla zwierząt (np. PetFlow.com), efekt prestiżu nie zawsze odgrywa kluczową rolę.

Jak to działa?

Fundamenty, na których opiera się sklep subskrypcyjny, we wszystkich przypadkach są zbliżone:

1)      Klient wykupuje subskrypcję na okres 1, 3, 6 lub 12 miesięcy, płacąc z góry, lub deklaruje chęć uczestnictwa z możliwością rezygnacji w dowolnym momencie, podając numer swojej karty kredytowej lub dane konta PayPal, z których cyklicznie pobierana jest stała opłata.

2)      Klient co miesiąc otrzymuje przesyłkę z zamówionym towarem. W zależności od zasad obowiązujących w sklepie klienci mogą otrzymywać wskazane przez siebie artykuły lub spersonalizowane pod swoim kątem, ale stanowiące niespodziankę, tak jak ma to miejsce w przypadku niektórych sklepów z kosmetykami.

Pionierzy

Jeden z pierwszych sklepów subskrypcyjnych, Birchbox (birchbox.com), został założony w USA w 2010 roku przez absolwentki Harvardu, Hayley Barnę (27 lat) i Katię Beauchamp (28 lat). Sprzedając zestawy próbek kosmetyków, firma osiągnęła w 2011 roku 7 mln dol. przychodu i pozyskała 10,5 mln dol. dofinansowania na dalszy rozwój od Accel Partners, Stanford University Endowment oraz Gary’ego Vaynerchuka. Oficjalnie sklep Birchbox wystartował w sierpniu 2010 roku z 660 klientami pozyskanymi tylko dzięki polecaniu sobie oferty między znajomymi. Jeszcze w marcu, w trakcie tworzenia wersji beta, właścicielki wysłały 40 e-maili do swoich przyjaciół z prośbą o przeprowadzenie testów. Nietypowe podejście do…

 

To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #26, poświęconemu tematyce e-commerce. Sprawdź pełny spis treści Proseed #26 w dziale „numery”.

Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja.

Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #26 za jedyne 9,90 zł.

Chcesz sprawdzić jakość, zanim zapłacisz? Zapisz się na darmowy newsletter i otrzymuj co miesiąc bezpłatne wydanie Proseed.

Komentarze