Aktualności

Publikatornia.pl, czyli sprzedaj książkę za tyle ile jest warta

publikatornia-logo

Od kilku tygodni na rynku wydawniczym działa nowa platforma self-publishing – Publikatornia. Za jej pośrednictwem swoje e-booki opublikowało już ponad 100 autorów.

Łącznie w księgarni Publikatornia.pl  dostępnych jest przeszło 200 publikacji. Autor ustala cenę minimalną za książkę, ale klient może zapłacić za nią tyle, ile uważa, co jest uczciwym modelem sprzedaży.

Do autorów trafia 70% wpływów ze sprzedaży e-booka. Istnieje też możliwość wydania wersji drukowanej. Projekt powstał przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach działania 8.1 PO IG.

Na kilka pytań odpowiedział nam Marcin Ralcewicz, założyciel Publikatornia.

 

1. Co się stało z poprzednim projektem, czyli StronaSztuki.pl?

Poprzedni projekt, czyli StronaSztuki.pl, został zweryfikowany przez rynek. W tym miejscu warto wspomnieć o dwóch rzeczach – o nazwie oraz modelu biznesowym. Jeśli chodzi o nazwę portalu, to zmiana była podyktowana chęcią dotarcia do szerszego grona odbiorców. StronaSztuki ograniczała nas do “sztuki” – choć to pojęcie jest dość szerokie, to jednak publikowanie lekkiej literatury, poradników, wspomnień z wakacji, czy też albumów nie do końca do niej pasowało. Stąd zmiana nazwy oraz przekazu na Publikatornia, której nie chcemy łączyć bezpośrednio ze sztuką, a z publikowaniem książek, albumów etc.

Dodatkowo StronaSztuki była oparta na modelu biznesowym, w którym autor musiał być gotowy do publikacji. Z Publikatornią chcemy natomiast uczestniczyć również w całym procesie tworzenia. Chcemy pomóc autorom na etapie składu oraz korekty tekstu, zaprojektować okładkę, przeprowadzić kampanię marketingową, przydzielić numer ISBN itd.

Ta zmiana jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby naszych autorów, ujawnione w trakcie działania StronySztuki. Zauważyliśmy, że nie wszyscy autorzy przychodzą z gotową książką – niektórzy mają również problemy ze składem i łamaniem tekstu, projektem okładki i potrzebują wsparcia w tego rodzaju aktywnościach. To zaważyło na podziale, który jest widoczny na Publikatornia, czyli strefa dla osób publikujących, gdzie mogą skorzystać z usług dodatkowych oraz księgarnia, gdzie są umieszczone dzieła naszych autorów.

StronaSztuki.pl nie jest więc projektem porzuconym – po prostu działa pod inną nazwą.

2. Jakich publikacji jest najwięcej na Publikatornia?

Najwięcej jest poezji, lecz po zmianie nazwy na publikatornia.pl zaczęło przybywać dużo książek z kategorii psychologia i samodoskonalenie, poradniki, albumy ze zdjęciami. To nas bardzo cieszy, bo oznacza, że zmiana nazwy podziałała zgodnie z naszymi oczekiwaniami i przyciągamy również innych autorów czy fotografów.

3. Obecnie projekt jest finansowany środkami z UE. Kiedy planowane jest osiągnięcie rentowności?

Osiągnięcie rentowności planujemy w rok po zakończeniu okresu dofinansowania przez UE, czyli na początku 2014 roku.

4. W jaki sposób promujecie książki wydawane za pośrednictwem platformy?

Obecnie promocja odbywa się na dwóch płaszczyznach – jako promocja księgarni, w której można znaleźć działa naszych autorów oraz promocja poszczególnych pozycji. Dla jednego z naszych autorów pracujemy obecnie nad stworzeniem dedykowanej strony, którą będziemy pozycjonować oraz promować za pomocą Google. Dodatkowo prowadzimy rozmowy oraz przygotowujemy dla naszych autorów poradniki na temat promowania ich twórczości – trochę idąc tropem od self-publishingu do self-advertisment.

Obecnie jesteśmy też w trakcie rozmów z jedną z wiodących ogólnopolskich księgarni, w której być może będziemy mogli umieszczać nasze bestsellery, aby dać naszym autorom realną szansę zaistnienia nie tylko w przestrzeni wirtualnej. W tym punkcie jest dużo “może”, ale to ze względu na to, że obecna platforma działa zaledwie 2 miesiące i dopiero rozpoczynamy promocję portalu, jego autorów oraz ich dzieł.

Komentarze