Opinie o Twoim serwisie są dla Ciebie ważne. Ale pod żadnym pozorem nie traktuj ich jako wyznacznika do swoich decyzji. Zwróć uwagę, że feedback będziesz zbierać od kilku różnych grup ludzi.

Porządkując Proseedowe archiwa, znaleźliśmy serię artykułów Marka Małachowskiego, twórcy serwisu Chce.to. Mimo upływu czasu - bo pisane były półtora roku temu - wydają się zaskakująco aktualne. Między innymi dla nich tworzymy specjalny cykl - "Stare, ale jare".

Pierwsza grupa dostarczy Ci feedback już na etapie pomysłu. Mów o serwisie wszystkim znajomym, którzy mogliby chociażby minimalnie być zainteresowani korzystaniem z niego. Sprawdzaj ich reakcję – czy rozumieją pomysł, czy im się podoba? Czy deklarują chęć skorzystania z takiego serwisu? A może znają już coś podobnego? Zbieraj ten feedback, bo dzięki niemu będziesz mógł poprawić koncepcję swojego biznesu. Pamiętaj jednak, aby budować serwis dokładnie taki, z jakiego Ty chcesz korzystać. Tak, Ty! Jako twórca musisz być jego największym heavy-userem. Tylko wtedy dostaniesz "moc zarażania" innych. Będziesz swój serwis polecał, chętnie opowiadał o nim, poprawiał po nocach i zauważał każdy błąd. To jest najlepsza droga do zbudowania świetnego startupu. Drugą grupą są użytkownicy. Ich feedback traktuj jako sugestie. Spodobał Ci się pomysł podesłany przez użytkownika? Daj mu czas na ułożenie się w Twojej głowie i weryfikację u innych. Jeśli po kilku dniach sam poczujesz, że chcesz skorzystać z takiej funkcji, to zacznij ją wdrażać. Najbardziej niebezpieczny moment w startupie to ten, w którym zaczynasz tworzyć serwis niezgodnie ze swoim zamysłem. Kiedy przestajesz sam z niego korzystać, a zaczynasz go budować "dla innych". To trochę tak, jakbyś próbował przygotować na imprezę smaczną potrawę. Gdy już wiesz co zrobisz, każdy ze uczestników po cichu podpowiada Ci składnik jaki chciałby w niej jeszcze zobaczyć. W ostateczności wychodzi danie, którego nikt nie będzie chciał zjeść, a zwłaszcza Ty. Nie licz wtedy, że ktoś będzie je polecał ;) Trzecia grupa feedbacku, pochodzi od osób związanych z branżą internetową i inwestorów. Oni z reguły oceniają serwis bardziej profesjonalnie – od strony technicznej, wizualnej, usability czy nawet modelu biznesowego. Te opinie są dla Ciebie niezmiernie ważne, bo z reguły będą to osoby znające się na danym temacie lepiej od Ciebie. Notuj je, analizuj, weryfikuj u innych osób z branży. Dzięki temu feedbackowi możesz znacznie poprawić efektywność swojego startupu. Marek Małachowski Twórca i szef serwisu Chce.to

Zobacz również