W ostatnich tygodniach media coraz częściej informują o nasilającym się problemie kradzieży tożsamości i zaciąganiem zobowiązań finansowych na skradzione lub zgubione dowody osobiste. Sposobem na ograniczenie ryzyka dla firm i klientów jest wiarygodna wymiana informacji pomiędzy uczestnikami rynku. Według danych Komendy Głównej Policji w 2014 roku odnotowano ponad 13 tys. przypadków posługiwania się dokumentem innej osoby, a ponad 30 tys. przestępstw związanych było z podrabianiem dokumentów. Jak wynika z badania BIK już co piąty Polak doświadczył negatywnej sytuacji związanej z ochroną danych osobowych. Jedną z jej przejawów może być wykorzystanie skradzionej tożsamości do zaciągnięcia zobowiązania finansowego. Tylko w pierwszym kwartale 2015 roku w Polsce próbowano wyłudzić niemal 19 tys. kredytów o łącznej wartości ponad 67 mln zł. Dla firm finansowych tworzących Forum Wiarygodnej Wymiany Informacji każde zgłoszenie o możliwym zaciągnięciu zobowiązania finansowego na podstawie danych pochodzących z kradzieży traktowane jest priorytetowo i z najwyższą powagą –  mówi Dariusz Szafrański, prezes KBIG SA i Deltavista. Pomaga nam w tym nasze systemowe rozwiązanie do poufnej wymiany danych o wnioskach i umowach FWWI – dodaje. Forum Wiarygodnej Wymiany Informacji (FWWI) to informatyczna platforma do wymiany danych pomiędzy pożyczkodawcami o historii składanych wniosków oraz udzielanych pożyczek. Projekt  opracowany został przez firmę Deltavista i wdrożony wraz z trzema przedstawicielami branży pożyczkowej: Provident Polska, Everest Finanse i TAKTO. Firmy współpracujące w ramach FWWI mają dostęp do zgrupowanych w jednym miejscu unikalnych informacji z branży pożyczkowej. Dzięki temu lepiej chronią konsumentów nie tylko przed spiralą zadłużenia, ale także minimalizują ryzyko zaciągnięcia kilku pożyczek na skradziony dowód wśród spółek zrzeszonych – mówi Marek Białkowski, Dyrektor Biura Ryzyka Kredytowego Provident Polska. Krajowa Izba Gospodarcza

Zobacz również