Strona internetowa jest narzędziem pozwalającym realizować wiele różnych celów marketingowych. Są one zazwyczaj odmienne w przypadku lokalnych firm, dużych korporacji, sklepów, instytucji publicznych, organizacji itp. Niemniej w większości sytuacji osiągnięcie celów uzależnione jest m.in. od zasięgu odbiorców, do których dociera witryna. Do najbardziej skutecznych i opłacalnych metod zwiększenia zasięgu należy pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Pozwala ono na pozyskanie zazwyczaj bardzo dużego wolumenu dodatkowego ruchu na stronę oraz zdobycie nowych użytkowników / klientów. Skuteczność pozycjonowania zależy od bardzo wielu czynników, lecz jednym z najważniejszych jest budowa i zawartość serwisu. Prawidłowe zoptymalizowanie witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych (ang. SEO – Search Engine Optimization) należy w związku z tym do głównych czynników umożliwiających uzyskiwanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Na czym polega audyt SEO Audyt SEO jest dokładną analizą stopnia dostosowania strony internetowej do wymagań i preferencji wyszukiwarek. Wykorzystywane przez nie algorytmy są często aktualizowane, a tym samym kryteria oceny serwisów zmieniają się na przestrzeni czasu. Z tego względu profesjonalny audyt SEO oparty musi być o wiedzę na temat najnowszych obowiązujących standardów. W ramach audytu przeprowadzana jest dokładna analiza serwisu właśnie pod kątem tych zasad. Umożliwia ona: • wykrycie błędów, które uniemożliwiają prawidłową indeksację w wyszukiwarkach, • określenie, jakie elementy wymagają poprawy, aby witryna mogła osiągać wysokie pozycje dla wyszukiwań jak największej liczby słów kluczowych. Wykonanie audytu pozwala na przygotowanie dokumentu optymalizacyjnego, który zawiera: • sugestie najlepszych sposobów rozwiązania znalezionych problemów, • szczegółowe wytyczne zmian w aktualnej budowie strony – kodzie html, treści, wewnętrznym linkowaniu, układzie szablonu itp. (zalecenia te powinny dotyczyć czynników mających bezpośredni wpływ na pozycje). Możliwe jest także zaproponowanie zupełnie nowych rozwiązań, przede wszystkim przyczyniających się do zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach, ale mogą to być również elementy poprawiające użyteczność serwisu czy podnoszące wrażenia użytkowników z jego odwiedzin. Propozycje te mogą obejmować nowe funkcjonalności, dodatkowe elementy czy np. zmiany w strukturze całej witryny lub niektórych podstron. Zawartość audytu witryny Szczegółowy zakres audytu powinien zostać określony w umowie, jednak w każdym wariancie powinien obejmować on podstawową grupę elementów, szczególnie istotnych dla oceny serwisu przez algorytmy wyszukiwarek. Do tej grupy zaliczają się: • meta tagi, • struktura semantyczna serwisu, • linkowanie wewnętrzne, • zduplikowane treści, • budowa adresów url, • czas ładowania strony, • plik robots.txt i mapa strony xml. Sprawdzone powinno zostać także czy na stronie nie podjęto różnego typu działań niezgodnych ze wskazówkami wyszukiwarek jak np. ukrywanie treści Opracowany na bazie audytu SEO dokument optymalizacyjny może dodatkowo obejmować także analizę i rekomendacje dotyczące takich zagadnień jak: • dane strukturalne (umożliwiają one wyświetlanie rozszerzonych opisów strony w wynikach Google), • przystosowanie do wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych, • budowa nowych stron docelowych, • wdrożenie dodatkowych funkcjonalności w serwisie, • aktualna widoczność witryny w bezpłatnych rezultatach wyszukiwania, • sprawdzenie profilu i jakości linków przychodzących, • stopień optymalizacji stron konkurencji i jej działania SEO. Większość agencji SEO oferuje bezpłatny, podstawowy audyt strony przy podpisywaniu umowy o pozycjonowanie. Wdrożenie niezbędnych rekomendacji wynikających z audytu powinno nastąpić jak najszybciej po podpisaniu umowy. audyt_seo

Harmonogram działań

Korzyści z audytu SEO Profesjonalny audyt witryny pod kątem wyszukiwarek pozwala w pierwszym rzędzie odnaleźć błędy uniemożliwiające poprawne indeksowanie serwisu oraz osiąganie przez niego wysokich pozycji w rankingach. Przeprowadzenie audytu jest więc rozsądnym rozwiązaniem w przypadku nagłego spadku ruchu na stronie pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. Fachowa analiza wykonana przez agencję SEO powinna wskazać zarówno przyczynę lub przyczyny spadku, jak i sposoby rozwiązania problemu. Audyt SEO strony internetowej warto przeprowadzić jednak nie tylko w „awaryjnych” sytuacjach. Umożliwia on bowiem dostosowanie witryny do najnowszych standardów i wymagań wyszukiwarek, co pozwala na zwiększenie widoczności serwisu i wzrost jego pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się bezpośrednio na wzrost liczby odwiedzin strony (Case study - Responsive designs bring more mobile traffic). W efekcie możliwe jest skuteczniejsze realizowanie zadań postawionych przed witryną. Korzyści, w zależności od jej charakteru obejmować mogą więc np. zwiększenie sprzedaży produktów, dotarcie do większej liczby klientów, budowanie wizerunku i autorytetu firmy czy zwiększenie świadomości marki. Samodzielne przeprowadzenie audytu SEO Możliwe jest wykonanie we własnym zakresie pewnych elementów audytu SEO, jednak większość działań wymaga znajomości bądź to języków programowania i detali działania stron internetowych, bądź zagadnień z zakresu SEO. Najbardziej istotnym składnikiem budowy serwisów www, który można sprawdzić nie posiadając specjalistycznej wiedzy są tytuły stron. Widoczne są one na górze paska praktycznie każdej przeglądarki internetowej. Tytuły powinny przede wszystkim ukazywać główną tematykę danej podstrony (lub serwisu - w przypadku strony głównej) i nie należy „upychać” w nich na siłę słów kluczowych, gdyż przynosi to tylko negatywne skutki. Istotne jest także, aby każda podstrona w serwisie posiadała swój własny unikalny tytuł, o długości maksymalnie do ok. 70 znaków. Drugim ważnym czynnikiem, który w dużym stopniu można skontrolować samodzielnie jest występowanie zduplikowanych treści w witrynie. Sprawdzić należy w całym serwisie, czy na dwóch lub większej liczbie stron nie powtarza się identyczna treść o znacznej objętości (przykładowo jedno powtarzające się krótkie zdanie nie będzie szkodzić witrynie). Pamiętać trzeba także o zweryfikowaniu występowania kopii treści na zewnętrznych serwisach. Należy wziąć jednak pod uwagę, iż zjawisko tzw. „duplicate content” jest znacznie szersze i obejmuje również bardziej skomplikowane kwestie, takie jak przekierowania w obrębie domeny, indeksowanie wyników wyszukiwania oraz sortowania (konwertowanie kanoniczne) czy też paginacji stron. W prosty sposób przetestować można natomiast czas ładowania stron serwisu. W internecie jest dostępnych jest wiele darmowych aplikacji online wykonujących taką analizę. Zagadnieniem, którego weryfikacja także we własnym zakresie nie powinna sprawić wielu problemów jest struktura adresów url poszczególnych stron. Ważne jest, aby adresy stron nie składały się z ciągów niezidentyfikowanych cyfr czy parametrów. Tzw. przyjazne adresy url powinny być czytelne dla użytkowników oraz zawierać odpowiednie zagnieżdżenia kategorii. Analiza całej grupy innych kluczowych elementów witryny, mających zasadniczy wpływ na jej pozycje w wyszukiwarkach, wymaga co najmniej podstawowej znajomości języka HTML / PHP lub też specjalistycznych zagadnień SEO. Do tych czynników zaliczają się m.in.: • Struktura semantyczna serwisu Potrzebna jest tutaj wiedza nt. struktury kodu HTML, jego podziału na elementy liniowe i blokowe, prawidłowego stosowania takich znaczników jak <h1>, <strong>, <em>, <p>, <div> i wielu innych. • Meta tagi Wymagana jest umiejętność odczytania kodu źródłowego strony i odnalezienia w nim przede wszystkim takich meta tagów jak description, googlebot, author, refresh oraz robots, a także znajomość znaczenia ich elementów. • Linkowanie wewnętrzne Jest to bardzo szerokie zagadnienie, które wymaga wiedzy z zakresu: - przekazywania PageRank w obrębie serwisu, - budowy struktur nawigacyjnych (w tym tzw. breadcrumbs) - prawidłowego linkowania pomiędzy poszczególnymi rodzajami / grupami podstron - stosowania odpowiednich tekstów odnośników (anchor text) - używania różnego typu atrybutów znacznika <a>, takich jak title, rel=”nofollow”, rel=”canonical”, rel=”prev” itp. • Przekierowania i błędy strony Niezbędna jest znajomość zasad i działania przekierowań 301, 302, odczytywania statusu HTTP strony (np. error 404), konfiguracji preferowanej wersji strony (z www / bez www). • Pliki robots.txt i sitemap.xml Poznać trzeba rodzaje robotów internetowych oraz komendy jakie można im wydawać w pliku robots.txt, a także prawidłową budowę mapy strony w formacie XML. Przydatne materiały w tym zakresie znaleźć można na stronach: https://support.google.com/webmasters/answer/156449?hl=pl https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=pl • Ukrywanie treści / cloaking Aby dokładnie sprawdzić, czy w serwisie nie zostały zastosowane jakiekolwiek metody ukrywania prawdziwej jego zawartości konieczna jest dobra znajomość języka HTML i przynamniej podstawowa PHP. Podstawowe informacje na temat tego zagadnienia umieszczone są na stronie: https://support.google.com/webmasters/answer/66355   maciej-dobkowicz-semtec-stopkaAutor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych. SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.

Zobacz również