Know How

Nowy partner biznesowy – czego oczekuję i co jestem gotów zaoferować

Business handshake and business people

Przedstawiamy cykl praktycznych porad dla przedsiębiorców. Autorem jest Richard Lucas – przedsiębiorca, anioł biznesu, mentor i coach.

Szanowny potencjalny partnerze biznesowy! Wspaniale było Cię poznać. Naprawdę podoba mi się Twój pomysł na biznes, zorganizowanie i postawa. Chciałbym wyrazić swoje zainteresowanie kontynuowaniem i rozwijaniem naszej współpracy. Wierzę, że pod Twoim przywództwem możemy zaoferować klientom istotną wartość dodaną, przy okazji zarabiając dużo pieniędzy.

Ludzie mają najróżniejsze oczekiwania odnośnie swoich partnerów biznesowych. Aby uniknąć procesu wzajemnego poznawania się, który może być bolesny i kosztowny dla obu stron, chciałbym przedstawić Ci moje oczekiwania i standardy pracy. Zależy mi byś wypowiedział się, które z tych kwestii akceptujesz, a z którymi może być problem, a także przekazał mi informację na temat spraw ważnych dla Ciebie.

Będę bezpośredni, gdyż jest to nieodzowna część wszystkich zdrowych relacji, zarówno biznesowych jak i prywatnych.

Nasze cele

Mamy zamiar zbudować przedsiębiorstwo najwyższej klasy, zatrudniające wspaniałych ludzi, mające zadowolonych klientów i zarabiające masę pieniędzy. Dla osób u nas zatrudnionych ma być jasne: nie jest w porządku udawanie, że wszystko jest OK, gdy firma żyje na kredyt lub za fundusze udziałowców. Jedyne pieniądze, na które naprawdę zasługujemy to te, które pochodzą od naszych klientów i przewyższają nasze koszty. Generowany zysk dowodzi, że to co robimy ma sens. Chcemy być zawsze dumni ze swojej pracy.

Dawanie przykładu

Do obecnej chwili, Twoje życie to pasmo sukcesów. To imponujące i jest to jeden z powodów, dla których chcę z Tobą pracować. Nawet jeśli nie rozumiem jak to możliwe, sukces może być częścią powtarzalnego wzorca. Oznacza to, że masz wyżej postawioną poprzeczkę. Oczekuję od Ciebie więcej, niż od przeciętnego współpracownika. Co to oznacza?

Nie chcę być Twoim szefem i nie chcę być zmuszony do kontrolowania Twoich standardów pracy. Oczekuję niezmiennego zachowania standardów, niezależnie od mojej obecności. Sposób, w jaki się prowadzisz będzie mieć ogromy wpływ na firmę, którą masz zamiar zbudować.

Zły humor i dąsy

Będziesz zachowywać się lepiej, niż wymarzony pracownik. Nawet jeśli kłócisz się z dziewczyną lub chłopakiem, Twoi rodzice narzekają, dzieci Ci chorują, Ty chorujesz, a do tego „masz zły dzień”, zapomnisz o tych problemach przy kontaktach z podwładnymi. Będziesz pozytywnie nastawiony, grzeczny, odpowiedzialny i punktualny.

Komunikacja i szacunek – brak odpowiedzi to nieodpowiedzialność

Będziesz czytać i odpowiadać na e-maile i telefony w terminie, do którego się zobowiązujesz. Jeśli jesteś zbyt zajęty by odpowiedzieć szczegółowo, poinformujesz osobę, która do Ciebie napisała, że w tej chwili nie jesteś w stanie udzielić odpowiedzi, lub że jej nie udzielisz. Ignorowanie przychodzących wiadomości bazując na wymówce, że jesteś „zbyt zajęty”, podczas gdy spokojne aktualizujesz swój profil na Facebooku jest nieuczciwe i nieuprzejme. Mówi to o Tobie dwie rzeczy: myślisz, że jesteś zbyt ważny, by zachowywać się uprzejmie i nie wymagasz od siebie wysokich standardów.

Hipokryzja

Musisz jasno przekazywać swoje oczekiwania innym i samemu spełniać ustalone przez siebie normy. Jeśli chcesz, by Twoi pracownicy podróżowali w niedzielę wieczorem, aby móc zacząć pracować u klienta w poniedziałek od rana, musisz dawać przykład i sam tak postępować.

Informacja zwrotna

Jeśli nie podoba Ci się jak pracują podwładni, poinformujesz ich o tym bezpośrednio i na osobności w taki sposób, by wiedzieli co mają poprawić, byś był z nich zadowolony. Jesteś odpowiedzialny za całą organizację i jako lider to Ty będziesz zbierać najwięcej pochwał i nagród. Musisz więc w największy możliwie sposób podkreślać zasługi swojego zespołu w osiągnięciu sukcesu, dzięki czemu podwładni będą czuć się docenieni.

Zachowanie na spotkaniach

Nie będziesz odbierał telefonów podczas spotkań, nie pytając wcześniej zgromadzonych ludzi, czy możesz to zrobić. Nie będziesz czatował przez Facebook/Skype w czasie spotkań. Jeśli używasz komputera dla celów związanych ze spotkaniem, musisz powiedzieć o tym innym, żeby wiedzieli, że nie sprawdzasz swojej poczty, np. „Robię notatki z tego spotkania”.

Wspieranie zespołu

Twoją rolą, jako przywódcy, jest rozumienie problemów i obaw osób przed Tobą odpowiedzialnych, wspieranie ich oraz przekazywanie konstruktywnej krytyki. Raportowanie powinno odbywać się w sposób zaplanowany i przewidywalny. Wszyscy Twoi bezpośredni podwładni, co tydzień lub dwa, powinni odbywać z Tobą regularne rozmowy sam na sam i powinni wiedzieć, że będziesz oczekiwać od nich dyskusji na temat problemów oraz decyzji odnośnie ich rozwiązań.

Egzekwowanie wymagań

Będziesz bezwzględny wobec niskich standardów pracy. Jeśli ktoś nie zachowuje się przyzwoicie, dasz mu jasną i bezpośrednią informację na temat właściwego zachowania oraz szansę, by wyjaśnił swoje postępowanie. Od pierwszego dnia ma być jasne, że można zostać zwolnionym za zdradę, nieuczciwość i nietolerancję.

 

Druga część artykułu pojawi się już w piątek. Masz pytanie do autora? Zadaj je w komentarzu!

 

Autor: Richard Lucas – przedsiębiorca i anioł biznesu. 6 firm, 400 pracowników. Od 20 lat mieszka w Polsce.  Absolwent ekonomii na Cambridge University. Wspiera środowisko start-up jako coach i mentor oraz inwestor w projektach, które pozwalają robić rzeczy lepiej, szybciej, efektywniej i ciekawiej. Mówca na TEDxKraków.

 

 

 

Tłumaczenie z języka angielskiego wykonało biuro tłumaczeń MIW

 

 

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© FotolEdhar)

Komentarze