Know How

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – część 2

SEO sklep internetowy

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – część 2

W drugiej części artykułu o optymalizacji SEO w sklepie internetowym dowiesz się, jak unikać „duplicate content”, optymalizować nagłówki oraz dostosować działania SEO do ostatnich zmian w Google.

„Duplicate content” na stronach kategorii i produktów

 

Powszechnym problemem dotyczącym sklepów online jest tzw. „duplicate content” czyli kopie treści. Duża liczba zaindeksowanych podstron zawierających zduplikowaną w obrębie witryny treść wpływa negatywnie na pozycję serwisu w rankingu Google. Najczęstszymi przyczynami tworzenia się kopii treści w sklepach internetowych są dostępne w nich opcje sortowania i filtrowania produktów. Przykładowo w wyniku sortowania jedna podstrona kategorii może zostać zaindeksowana w Google pod kilkoma różnymi adresami:

  • http://www.przykladowadomena.pl/filmy?sortuj=cena
  • http://www.przykladowadomena.pl/filmy?sortuj=popularnosc
  • http://www.przykladowadomena.pl/filmy?sortuj=nazwa

Tak naprawdę nie są to jednak trzy oddzielne i unikalne strony a jedna, ta sama podstrona zawierająca takie same produkty, jedynie inaczej rozmieszczone. Powinna znajdować się ona w indeksie Google tylko pod jednym adresem – http://www.przykladowadomena.pl/filmy. Aby to osiągnąć należy stosować w kodzie stron z sortowaniem tzw. linki kanoniczne. Wskazują one robotom wyszukiwarek podstawowy adres url, który ma zostać zaindeksowany.

Przykład linku kanonicznego (umieszcza się go w sekcji <head> strony internetowej):

<link rel=”cannonical” href=” http://www.przykladowadomena.pl/filmy” />

Duplikaty podstron mogą być generowane również w efekcie filtrowania produktów. Gdy asortyment obejmuje dużą liczbę produktów stosowane są filtry, które pomagają klientom w znalezieniu odpowiedniego towaru. Niestety dość często zastosowanie filtrów powoduje powstanie wielu stron, na których nie znajdują się żadne produkty. Dzieje się tak, gdy żaden produkt nie spełnia określonych przez filtr warunków.

Aby zapobiec zaindeksowaniu się takich „pustych” stron, można skorzystać z dwóch rozwiązań. Pierwszym jest zastosowanie ograniczenia liczby produktów po wybraniu jednego z filtrów. Opcje filtrowania, które po wybraniu pierwszego filtru posiadałby zerową liczbę produktów zostają wtedy usunięte lub niedostępne. Dzięki temu zaindeksowanie stron niezawierających żadnych produktów jest niemożliwe.

opt-sklepu-filtrowanie-cz.2#1

Drugim sposobem osiągnięcia tego celu jest zastosowanie na stronach bez produktów meta tagu robots o zawartości „noindex,follow”. Informuje on wtedy roboty wyszukiwarek, że dana strona nie powinna zostać zaindeksowana. W sekcji <head> strony należy umieścić poniższy fragment kodu:

<meta name=”robots” content=”noindex,follow” />

Struktura nagłówków

Prawidłowa struktura nagłówków w sklepie internetowym dostarcza wyszukiwarkom informacji nt. podziału treści na stronie oraz wskazuje im najistotniejsze elementy.

Nagłówki należy umieszczać w serwisie wg odpowiedniej hierarchii – najwyżej powinien znajdować się nagłówek H1, pod nim nagłówek lub nagłówki H2, poniżej nagłówki od H3 do H6. Do najczęstszych błędów należą:

– nieuzasadnione wielokrotne używanie nagłówka H1 (zalecany jest jeden na stronie, choć dopuszczalna jest większa liczba, pod warunkiem nie ukrywania ich poprzez style CSS oraz wprowadzenia logicznego podziału treści).

– stosowanie nagłówków niższych rzędów bez wcześniejszego umieszczenia nagłówków wyższego rzędu.

Strona główna

Najważniejszym nagłówkiem z punktu widzenia optymalizacji sklepu jest H1. Dla strony głównej najkorzystniejszym miejscem na jego umieszczenie jest logo sklepu. Dzięki temu unikniemy możliwości umieszczenia nagłówków niższego rzędu powyżej H1.

opt-sklepu-h1-cz.2#2

Na stronie głównej warto także w przypadku rozwijanego menu oznaczyć znajdujące się w nim kategorie nagłówkami H2, a ewentualne podkategorie – nagłówkami H3. Pamiętać należy jednak przy tym, iż pod nagłówkami musi znajdować się treść.

opt-seo-naglowki-cz.2#3

Dobrym rozwiązaniem jest również umieszczenie w nagłówkach H2 tytułów boksów takich jak „nowości”, „najczęściej kupowane” itp. Ponadto warto oznaczyć nagłówkami H3 poszczególne produkty znajdujące się w boksach (pod nagłówkami także musi znajdować się treść).

opt-seo-naglowki-2-cz.2#4

Kategorie

Na stronach kategorii w sklepach internetowych zalecane jest umieszczenie w nagłówku H1 nazwy danej kategorii.

opt-seo-h1-kat-cz.2#5

Można także użyć nagłówka H1 w menu bocznym zawierającym odnośniki do stron podkategorii.

opt-seo-h1-kat-menu-cz.2#6

Z kolei nagłówki H2 powinny zawierać nazwy produktów lub najważniejszych podkategorii. Także tutaj stosowane są one tylko wtedy, gdy znajduje się pod nimi treść.

opt-seo-h2-kat-cz.2#7

Strony z produktami

Na stronach produktowych najważniejszym elementem są nazwy produktów, dlatego właśnie one powinny zostać umieszczone w nagłówku H1.

opt-seo-h1-prod-cz.2#8

W celu podziału pozostałej treści na logiczne części należy zastosować nagłówki niższego rzędu. Przykładowo nagłówkiem H2 możemy oznaczyć takie tytuły sekcji jak „Recenzje”, „Opis” czy „Polecane”. Nagłówki rzędu H3 i niższe mogą natomiast zawierać np. nazwy polecanych produktów, tytuły komentarzy itp. itd.

opt-seo-h2-prod-cz.2#9

Optymalizacja SEO a ostatnie zmiany Google

Wiele z omówionych powyżej elementów optymalizacji sklepu (np. meta tagi czy nagłówki) to najważniejsze podstawy, których stosowanie w niektórych przypadkach jest niezbędne już od dłuższego czasu. W minionych kilkunastu miesiącach firma Google wprowadziła jednak dużą liczbę zmian (zarówno w obrębie algorytmu jak i własnej polityki), w wyniku których spełnienie tych podstawowych wymagań może okazać się już niewystarczające. Obecnie lista czynników, które w znacznym stopniu wpływają na pozycje serwisów internetowych w wynikach Google, jest znacznie dłuższa. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia, o które należy zadbać w sklepie internetowym, aby spełniał najnowsze standardy Google.

  • Przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych (smartphone’y, tablety). Stworzyć można oddzielny serwis dla mobile lub skorzystać ze strony responsywnej (automatycznie dopasowującej się do rozmiaru ekranu urządzenia).
  • Umożliwienie użytkownikom udostępniania informacji o produktach w kanałach społecznościowych (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest i inne).

opt-seo-social-cz.2#10

  • Umieszczenie w sklepie porównywarki produktów. Nie tylko podnosi ona ocenę jakości serwisu przez Google, ale może także przyczynić się do poprawy współczynnika konwersji.
  • Istotna staje się Polityka Prywatności oraz Regulamin Sklepu. Wszystkie dokumenty i treści określające warunki sprzedaży powinny być przejrzyste i łatwo dostępne.
  • Korzystne jest dodanie prezentacji video do oferowanych produktów. Dzięki video zwiększyć można poziom konwersji oraz użyteczność serwisu. Ważne, aby filmy dotyczące produktów pochodziły z profilu sklepu na YouTube.
  • Wykorzystanie opisów rozszerzonych (ang. rich snippets) w wynikach wyszukiwania. Opis strony na liście wyników wzbogacony o dodatkowe informacje bardziej przyciąga uwagę użytkowników i umożliwia zwiększenie współczynnika klikalności (CTR).

Rozszerzenie opisu wyniku staje się możliwe np. dzięki możliwości komentowania i oceny produktów (odpowiednio oznaczonych w kodzie). Na liście pojawiają się wtedy informacje o średniej ocenie produktu oraz liczbie dodanych recenzji.

opt-rich-snipp-cz.2#11

Warto skorzystać także z możliwości rozszerzenia opisu produktów o jeszcze większą ilość danych takich jak chociażby cena czy dostępność.

opt-rich-snipp2-cz.2#12

Do oznaczenia takich oraz innych informacji należy w kodzie strony użyć odpowiednich znaczników danych strukturalnych (szczegóły tutaj) lub skorzystać z markera danych dostępnego w Narzędziach dla webmasterów Google. Pozwala on wskazać na stronie dodatkowe informacje, które będą mogły zostać wyświetlone w opisie rozszerzonym.

  • Utworzenie profilu sklepu w ramach Google+ oraz połączenie profilu z adresem internetowym sklepu. Wskazane jest aktywne prowadzenie firmowej strony Google+, dzięki czemu możliwe będzie dodatkowe wyeksponowanie serwisu dla zapytań brandowych (związanych z marką sklepu). W ich przypadku na liście wyników pojawi się dodatkowa wizytówka sklepu utworzona na bazie profilu Google+. Może składać się ona z wielu różnych elementów takich jak:
  • nazwa i logo sklepu
  • opis sklepu
  • najnowszy wpis z profilu wraz z miniaturką graficzną oraz ewentualnym linkiem występującym we wpisie
  • liczba obserwatorów w Google+

opt-sklepu-brand-cz.2#13

Według oficjalnych informacji podawanych przez Google, ostatnie zmiany w wyszukiwarce mają na celu głównie usunięcie z wyników stron o niskiej jakości oraz promowanie wartościowych serwisów. Pewne działania wskazują jednak, iż Google dąży także przy tym do zwiększenia swojego wpływu na handel w Internecie. Przede wszystkim uruchamiane są kolejne usługi poszerzające już i tak rozbudowaną platformę sprzedażową.

Do usług Google Shopping czy AdWords dołączyły teraz również Google Merchant Center (Centrum Sprzedawcy Google) oraz reklamy graficzne z listą produktów – PLA (ang. Product Listing Ads). Ponadto w Stanach Zjednoczonych Google przeprowadza aktualnie program certyfikacji sklepów internetowych – Trusted Stores (więcej informacji tutaj). Nadawane certyfikaty wiarygodności, dobrej obsługi czy sprawności działania, widoczne mają być już na liście wyników wyszukiwania.

Nie wiadomo na razie czy program ten zostanie rozszerzony także na inne kraje w tym Polskę. Z całą pewnością jednak przedstawione w artykule zalecenia pozwolą na lepsze dostosowanie sklepu do wprowadzanych przez Google zmian. Dzięki prawidłowej optymalizacji i spełnieniu wciąż rosnących wymagań Google wobec sklepów internetowych, możliwe będzie uzyskiwanie wysokich pozycji serwisu na listach wyników wyszukiwania.

maciej-dobkowicz-semtec-stopkaAutor: Maciej Dobkowicz, agencja SEO SEMTEC

Content Marketing Specialist w agencji SEMTEC Sp. z o. o., od czterech lat związany z branżą SEO, posiada dwuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych.

SEMTEC Sp. z o. o. jest agencją specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych (SEO), w tym SEO Content Marketing.

Komentarze