“Drogi Rodzicu Czuję się poirytowana krytyką, której udzielasz mi często Ty, oraz inne osoby. Jestem zadowolona ze sposobu w jaki układam sobie życie i załatwiam swoje sprawy. Jestem przez Ciebie i innych zachęcana do bycia pewną siebie i dokonywania własnych wyborów. Nie proszę o Twoją opinię, więc bardzo proszę przestań mówić mi co myślisz o moich poczynaniach. Z miłością Oddana Córka” Taką korespondencję mógłby otrzymać tylko brytyjski rodzic. Tak, w brytyjskiej rodzinie spory rozstrzygane są w sposób cywilizowany, logiczny i z poszanowaniem drugiej strony (witaj w rodzinie Lucasów). Nie wierzysz? Zapytaj Brytyjczyka. Zapytaj jakby odpowiedział. Prawdopodobnie w poniższy sposób: “Droga Córko Tak w życiu rodzinnym i osobistym, jak również w zawodowym, ludzie będą informować Cię co myślą na temat Twoich działań, niezależnie od tego, czy Ci się to podoba, czy nie. Kochający Rodzic” Każda firma powinna starać się pozyskać opinie ludzi kupujących i używających jej produktów oraz usług, potencjalnych klientów, a także osób odwiedzających jej stronę internetową i z niej korzystających (jak również ich partnerów, dostawców i pracowników). Analogie do własnej działalności, koncepcji świata i planów powinny być jasne. Otrzymywana informacja zwrotna może być konstruktywna lub destruktywna i odnosić się do:
  • Ciebie. Twoich uczuć, zachowania, wyników pracy i przyczyniania się do kształtowania Twojego otoczenia, stopnia w jakim osiągasz swoje cele, oraz wpływu, jaki twoje zachowanie ma na innych.
  • Innych. Co inni myślą o Tobie i Twoim zachowaniu, oraz jakie uczucia w nich wzbudzasz.
  • Wydarzeń. Wydarzeń, których ani Ty, ani inni nie jesteście w stanie kontrolować.
Informacja zwrotna jest źródłem potencjalnie cennych wiadomości. Dobrze zarządzany proces pozyskiwania informacji zwrotnej pozwala uzyskiwać więcej danych, co z kolei zwiększa Twoje szanse na osiągnięcie swoich celów. Przez słowo proces mam na myśli wykształcenie nawyków i procedur (pytać raz dziennie, na tydzień, lub po konkretnych wydarzeniach). Tak robią dobrze zarządzane firmy. Pomyśl o standardowym pytaniu kelnera „Jak smakuje, czy wszystko w porządku?” W swoim światowym bestsellerze „Inteligencja emocjonalna”, Daniel Goleman tłumaczy dlaczego ludzie o nieznacznych możliwościach intelektualnych odnoszą czasem większe sukcesy i są szczęśliwsi niż ci, którzy mają wyższe IQ, ale brakuje im cechy, którą nazwał inteligencją emocjonalną. Na inteligencję emocjonalną składa się samoświadomość, samokontrola, empatia i zdolność do przyjmowania punktu widzenia drugiej osoby. Aby móc zobaczyć świat z punktu widzenia innej osoby, trzeba wiedzieć gdzie ten punkt się znajduje. Zachęcając kogoś do podzielenia się jego percepcją zdarzeń należy go słuchać i skupiać się na tym, co chce przekazać. Jeśli zależy Ci na osobie od której chcesz uzyskać informację zwrotną, oczywistym jest dlaczego należy zwracać uwagę na to co myśli i jak się czuje, ale nie można zakładać, że powie Ci wszystko tylko dlatego, że Ci na niej zależy (a jej na tobie). Druga część artykułu pojawi się już w poniedziałek.   Autor: Richard Lucas - przedsiębiorca i anioł biznesu. 6 firm, 400 pracowników. Od 20 lat mieszka w Polsce.  Absolwent ekonomii na Cambridge University. Wspiera środowisko start-up jako coach i mentor oraz inwestor w projektach, które pozwalają robić rzeczy lepiej, szybciej, efektywniej i ciekawiej. Mówca na TEDxKraków.       Tłumaczenie z języka angielskiego wykonało biuro tłumaczeń MIW   Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© alphaspirit - Fotolia.com)

Zobacz również