Zmiany demograficzne, głównie w krajach rozwijających się, są siłą sprawczą zmian w światowym biznesie. Wpływają na zmianę profilu wszystkich uczestników rynku – od szefów globalnych firm po klientów i konsumentów. Zmiana równowagi Potencjał krajów rozwijających się (np. Turcja, Brazylia, Chiny, Indie, kraje Afryki Południowej) i ich wpływ na rozwój biznesu w gospodarkach dojrzałych jest znany nie od dziś. Zmienia się jednak charakter wzajemnych wpływów. Azja i Afryka Południowa stają się potęgami, które uniezależniają się od tzw. krajów zachodnich. Obserwując ich doświadczenia, a przede wszystkim potknięcia związane z kryzysem, gospodarki rozwijające się modyfikują swoje strategie gospodarcze. Ergo, kiedy dotrze do nich fala globalnej recesji, będą przygotowane. Wedle październikowego raportu IMF, w roku 2013 PKB krajów rozwijających się przewyższy PKB krajów rozwiniętych – 44,1 biliona dol. kontra 42,7 biliona dol. Przez ostatnie dwie dekady kraje rozwijające się i rozwinięte wytworzyły rodzaj swoistej równowagi. Wymiana gospodarcza odbywała się między tymi dwoma grupami gospodarek – do krajów rozwijających się napływały nowinki techniczne i społeczne z krajów rozwiniętych, kraje rozwinięte korzystały z potencjału intelektualnego i ludzkiego (mówiąc wprost – taniej siły roboczej) krajów rozwijających się. Punkt równowagi przesuwa się w kierunku ekosystemu krajów rozwijających się. Dynamiczny wzrost gospodarczy sprawia, że rośnie w nich klasa średnia, której zapotrzebowanie na coraz szerszą gamę produktów i usług pośrednio i bezpośrednio napędza rozwój małego i średniego biznesu. Od klasy średniej do custowners Wyodrębnianie klasy średniej sprawia, że różnice między poziomem życia w krajach rozwiniętych i rozwijających się wyrównują się bardzo szybko. Podobnie jak w latach 60. i 70. XX wieku, a także na początku wieku XXI, można spodziewać się swoistego „syndromu nasycenia” społeczeństw – zwrotu w systemie wartości od konsumpcjonizmu do wartości tradycyjnych. Jednocześnie postępuje cyfryzacja społeczeństw i przenoszenie relacji międzyludzkich i społecznych do świata wirtualnego – choćby załatwianie spraw urzędowych w coraz mniejszym stopniu wymaga kontaktu międzyludzkiego. Nowym słowem kluczowym w świecie wartości osobistych i biznesowych staje się zaangażowanie. Na poziomie firmowym przejawia się ono w praktykach transparentnego zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia proekologicznego czy społecznej odpowiedzialności biznesu. Nowoczesna globalna firma nie uniknie tak pojmowanego zaangażowania. Na poziomie konsumentów zaangażowanie należy rozumieć jako partnerstwo w tworzeniu produktów i usług. Prosumenci angażują się w produkt czy usługę, włącznie z jego...   To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #28, poświęconym strategiom szybkiego rozwoju biznesu. Sprawdź pełny spis treści w dziale „numery”. Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja. Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #28 za jedyne 9,90 zł.   Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© alphaspirit)

Zobacz również